بازاریابی و بازارسازی زیره و زرشک
این فایل زیپ در قابل ورد است و حدود 203ص مفید داره و برای پروژه ها و تحقیقات دانشجویی و افزایش معلومات مفیده.
800×600
Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:’Table Normal’;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:”;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:’Times New Roman’,’serif’;
mso-bidi-font-family:’Traditional Arabic’;}بخش
كشاورزي به عنوان يكي از بخشهاي قديميو اصلي در اقتصاد كشورهاي در حال
توسعه از جملهايران ميباشد گرچه در فرآيند توسعه كشور از اهميت اقتصادي
اين بخش كاسته شده است اما هنوز سهمعمدهاي از توليد ناخالص داخلي،
اشتغال و تجارت خارجي بدون نفت را تشكيل داده و نيز بدلايل تأميننيازهاي
غذايي كشور و ضروري جامعه و داشتن مساعدتهايي در رشد اقتصادي كشور از
جايگاه خاصيبرخوردار است. نظر به اينكه حدود يك سوم صادرات غيرنفتي ايران
از بخش كشاورزي است و با توجه بهارزبري پايين اين بخش نسبت به ساير بخشهاي
اقتصاد كشور و وابستگي كم آن به تكنولوژي پيچيده ميتوانبا توسعه صادرات
محصولاتي كه از نظر شرايط اقليمي، اقتصادي و فرهنگي داراي مزيتن سبي ميباشند
باتوجه به بحث عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني (WTO)
بخشي از ارز مورد نياز كشور را تأمين ومساعدت قابل توجهي به ساير بخشهاي
اقتصاد در جراين توسعه اقتصاديا نجام گيرد به منظور افزايش كارآييو بهبود
نظام بازاررساني محصولات كشاورزي در كشرو ايران و نيز توسعه صادرات آنها با
توجه به رقابتهايجهاني در زمينه بازار محصولات كشاورزي نياز به تحقيقات
اقتصاد كشاورزي در مورد محصولات و مناطقيكه داراي مزيتن سبي از نظر توليد،
بازاريابي، صادرات هستند روز به روز محسوستر ميشود.كشور ايران
باتنوع وسيع آب و هوايي در پارهاي از مناطق آن در زمينه توليد برخي از
محصولات كشاورزينظير پسته، خرما، كشمش، بادام، گردو و زعفران و زيره و زرشك
از مزيت نسبي قابل توجهي برخوردار استلذا جهت اتخاذ سياستهاي مطلوب در
زمينه بهبود نظام بازاريابي و بازاررساني و توسعه صادرات آنها نياز بهمطالعات
اقتصادي به صورت علميحائز اهميت ميباشد.زيره و
زرشك به عنوان يكي از گرانترين ادويه جهان با خصوصيات و ويژگيها و مصارف
گوناگون غذايي وزيره سبز نيز به عنوان ادويه با مصارف گوناگون و استفادههاي
صنعتي و دارويي ميتوانند از جايگاه ويژهاي درصادرات محصولات كشاورزي
برخوردار باشند سهم توليد كشورمان با بيش از 60 درصد كل توليد زيره وزرشك در
جهان به عنوان بزرگترين توليد كننده و صدور بيش از 80 درصد آن و در مورد
زيره سبز به عنوانبزرگترين توليد كننده با سهميحدود 35 درصد تجارت جهاني و
صدور حدود 95 درصد در صورت يافتنجايگاه و ارزش واقعي آنها در بازارهاي جهاني
با توجه به نقش تعيين كننده كشور ما در حال حاضر و تقويت آندر آينده از
جمله نكات ارزشمند آن در بين جايگاه محصولات صادراتي كشور است. مزيت نسبي
واهميتي كهاين محصولات از نظر توليد، سطح زير كت و اشتغال زايي در مناطق
مختلف كشور بويژه استانهاي خراساندارد و نيز قابليت توسعه صادرات اين
محصولات در بازار جهاني كه ميتواند منجر به افزايش درآمدهايارزي كشور شود
آنها را از جايگاه ويژهاي برخوردار نموده است اما وجود مسائل و مشكلات
مختلف چه درزمينههاي توليد و نحوة عمل آوري اين محصولات توسط كشاورزان
كه عمدتاً بدليل عدم توجه كافي بهساختار نظام بازاريابي و بازاررساني و
نداشتن يك تشكيلات منسجم كه كلية مراحل توليد، بازاريابي،بازاررساني و
صادرات را تحت پوشش قرار دهد، است و باعث گرديده كه عليرغم كيفيت مرغوب
اينمحصولات نسبت به نمونههاي خارجي آنها زيره و زرشك ايران وضعيت
مناسبي را در بازار جهاني نداشتهباشند ايران به عنوان بزگترين توليد كننده
زيره و زرشك دنيا هنوز در بازار جهاني جايگاه مشخص و روشنيندارد ومجبور است
بدلايل فوق از جمله تبليغات منفي رقبا محصول خود را به كمتر از نصف قيمت
جهاني بهفروش رساند بنباراين باتوجه به اهميت زيره و زرشك ايران و وضعيت
خاص آنها، ساختار اقتصادي اينمحصولات در عرصههاي توليد، بازاريابي،
بازاررساني و صادرات نياز به بازنگري و تحول اساسي دارد لذا دراين مطالعه
وضعيت بازاريابي و بازاررساني و صادرات اين محصولات به صورت مطالعه موردي
در مناطقعمده كشت، در استان خراسان مورد بررسي قرار گرفته است اضافه بر
آن با توجه به محدوديت منابع مختلفلزوم افزايش بهرهوري استفاده از
منابع مختلف از جمله زمين و سرمايه محسوس است به بارو آرنارد وواساوادا
(1995) توسعه صادرات از دو طريق عمده ميتواند موجب رشد بهرهوري گردد آنهامعتقد
هستندكه توسعه صادرات از يكسو موجب دسترسي به بازارهاي جديد و در نتيجه
افزايش ظرفيت توليدي و احدهادر كشورهاي صادر كننده ميشود اين امور موجب
كاهش هزينه متوسط توليد هر واحد از محصول و افزايشبهرهوري توليد ميشود
اضافه بر آن با گسترش صادرات و ورود واحدهاي توليد به بازارهاي جهاني درجةرقابت
بين توليد كنندگان افزايش مييابد لذا بنگاههاي توليدي به منظور تضمين
ادامه حضور خود در بازار وهمچنين افزايش و يا حداقل حفظ سهم صادراتي خود
مجبور به افزايش بهرهوري و توان مديريتي خودميگردند اين امر هب نوبه خود
موجب استفاده مناسبتر از منابع توليد و رشد بهره وري خواهد شد از سويديگر
به عقيده نهدا و دهادش وار (1993)، افزاي بهرهوري استفاده از نهادهها ميتواند
موجب كاهشهزينههاي توليد محصول و پيشرفت تكنولوژي توليد اين محصول و در
نتيجه افزايش صادرات شود با توجه بهفقدان انتشار مطالعات اقتصادي جامع در
زمينههاي فوق در مورد زيره سبز و زرشك ايران ضرورت و اهميتاين تحقيق
ضروري است.
دانلود فایل بازاریابی و بازارسازی زیره و زرشک
زرشک,زیره,خصوصيات گياهشناسي زيره سبز,ارقام زيره سبز,ارزش غذايي زیره,اهميت دارويي زیره سبز,روشهاي كشت زيره سبز,خصوصيات زرشک,زیستگاه زرشک,اهمیت دارویی زرشک,زرشک بیدانه