تحقیق معرفی UML
تحقیق معرفی UML چکیدهدر این پروژه ما قصد
داشتیم، روال کاری کلینیک تخصصی خون را به صورت مکانیزه درآوریم. البته بخش
حسابداری به صورت کامپیوتری بود و ما سیستم پذیرش بیمار و تشکیل پرونده و همچنین
اطلاعات مربوط به کارکنان را در نرم افزار طراحی شده لحاظ کردیم.در این کلینیک تخصصی ۴ پزشک
فوق تخصص خون مشغول به کارند. یک بخش برای شیمی درمانی و یک آزمایشگاه کوچک برای
انجام آزمایشگاه اولیه بیماران می باشد.این کلینیک در سه طبقه می
باشد که طبقه اول بخش شیمی درمانی، طبقه دوم اتاق های ویزیت و طبقه سوم هم
آزمایشگاه می باشد.یک نفر مسئول بخش شیمی
درمانی در طبقه اول حاضر است که در صورت لزوم و صلاح دید پزشک به کمک ۲ نفر دیگر
که تکنسین این بخش هستند به شیمی درمانی بیماران می پردازند. بخش شیمی درمانی
دارای ۸ تخت برای بیماران است و قابلیت انجام شیمی درمانی برای ۸ نفر همزمان را
دارد.در طبقه دوم سه اتاق برای
ویزیت بیماران وجود دارد که ۴ پزشک در آنها مشغول به فعالیت هستند. دو پزشک به
صورت یک روز در میان در این کلینیک کار می کنند و دو پزشک دیگر به صورت هر روز و
از ساعت ۱۴ الی ساعت ۱۸ در این کلینیک مشغول به کارند. این کلینیک دارای ۲ منشی می
باشد که کار رسیدگی به بیماران و تشکیل پرونده را به عهده دارند. در این کلینیک
طبق بررسی های انجام شده حدود ۰۰۰/۱۰ پرونده فعال وجود دارد و بایگانی آنها به
صورت سنتی می باشد.کار تشکیل پرونده به عهده
منشی و کار تکمیل آن توسط پزشک مربوطه می باشد. بیمار در هنگام مراجعه اگر هیچ
گونه آزمایشی تا به حال انجام نداده باشد، به بخش آزمایشگاه راهنمایی می شود
و از او یک سری آزمایش های کلی گرفته می شود و جواب آزمایشگاه در همان روز آماده و
به پزشک تحویل داده می شود.اگر احتیاج به بررسی
بیشتر باشد به بیمارستان معرفی می شود و کار درمان در بیمارستان ادامه پیدا می کند.در بخش آزمایشگاه یک سرپرست
و ۳ تکنسین آزمایشگاه وجود دارند که کلیه امور انجام و جواب دهی به عهده این افراد
می باشد. ارتباط بین کلیه بخش های موجود از طریق تلفن داخلی می باشد.یک حسابدار هم برای رسیدگی
به کارهای مالی در طبقه سوم مستقر است که برای انجام کارهای خود از نرم افزارهای
موجود استفاده می کند ما در این پروژه به مکانیزه
کردن پرونده های بیماران پرداختیم. با دریافت کردن اطلاعات از پزشکان و منشی ها به
کار درست کردن فرم های ورود اطلاعات پرداختیم. این نرم افزار تحت وب نوشته شده است
و امکان اینکه با تغییرات اندکی تبدیل به یک وب سایت هم شود را دارد. به این صورت
پزشکان از هر کجا که باشند می توانند به پرونده های بیماران خود دسترسی داشته
باشند و این امر برای آنها اهمیت زیادی داشت.در این نرم افزار از
SQL SERVER 2000 و ASP استفاده شده است و برای رابط گرافیکی هم ترجیح دادیم تا از
HTML استفاده می کنیم تا خاصیت تبدیل به وب سایت شدن را هم
داشته باشد .این نرم افزار از۴ بخش عمده
تشکیل شده است :۱- بخش
مربوط به تشکیل پرونده توسط منشی۲- بخش
تکمیل پرونده توسط پزشک۳- بخش
مدیریت اطلاعات بیماران و اطلاعات پایه کارکنان۴- بخش
آزمایشگاهدر بخش اول، منشی ها با
وارد کردن کلمه عبور مربوط به خود به قسمتی از نرم افزار دسترسی پیدا می کنند
و می توانند که پرونده جدید تعریف کنند.شماره پرونده به صورت
خودکار توسط سیستم درست می شود و پس از کامل کردن پرونده توسط منشی به منشی اعلام
می شود، سپس منشی شماره پرونده تشکیل شده را به بیمار می دهد و بیمار به هنگام
ورود به اتاق ویزیت آن را به پزشک ارائه می کند .در بخش دوم پزشک شماره
پرونده بیمار را به سیستم وارد می کند و اطلاعاتی را که منشی به سیستم وارد کرده
مشاهده می کند و در قسمت مربوط به پزشک، نتایج معاینات و مشاهدات خود را وارد می
کند. تمامی فیلدهای طراحی شده، با تایید پزشکان مربوطه صورت گرفته است .در بخش سوم نرم افزار که
قلب نرم افزار است، مدیر سیستم می تواند اطلاعات پایه در مورد تمامی کارکنان و
پزشکان مشغول در کلینیک را وارد و ویرایش کند. همچنین می تواند اطلاعات پرونده های
بیماران را هم ویرایش کند .با توجه به صحبت های انجام
شده، مدیر سیستم همان پزشکان خواهند بود. بنابراین در این بخش امکان گزارش گیری از
پرونده های بیماران را هم قرار داده ایم. این گزارش گیری ها شامل گزارش گیری مبتنی
بر سن بیماران، جنسیت آنها، نوع بیماری و نوع و مدت درمان می باشد.امکان جستجو در پرونده
بیماران را هم در این بخش قرار داده ایم تا پزشک بدون داشتن شماره پرونده هم
بتواند به بیمار مورد نظر، دسترسی داشته باشد .در بخش چهارم آزمایشگاه
نتایج آزمایش را برای پزشک مربوطه اعلام می کند و این نتایج در همان زمان برای
پزشک ارسال می شود. هر آزمایش در یک فیلد بانک اطلاعاتی قرار می گیرد .در نگاه کلی تر به موضوع،
امکان لینک شدن این نرم افزار به یک نرم افزار مالی هم دیده شده است که اگر عملی
شود، کلیه کارهای بیمار توسط این نرم افزار انجام خواهد شد و حسابداری هم به صورت
خودکار برای هر بیمار اجرا می شود .با نگاه اولیه پزشکان به
طرح نرم افزار، با استقبال مناسبی از طرف ایشان مواجه شدیم و بر آن شدیم که سیستم
را جامع تر درست کنیم و در اختیار سایر پزشکان علاقمند هم قرار دهیم .در این نرم افزار برای
برنامه نویسی روی SERVER از زبان
ASP و برای برنامه نویسی روی Client از زبان JAVA SCRIPT استفاده شده است. ضمن
اینکه برای گرفتن گزارشات و جستجو در پرونده ها از دستورات SQL استفاده شده است.واژه های کلیدی:
UML، بانک اطلاعاتی، داده ها، کاربران،فهرست مطالبدرباره پروژه : ۱معرفی UML ۶نمودارهای
Use Case ۷نمودارهای
Sequence ( توالی ) ۹نمودارهای
Collaboration ۱۱نمودارهای
Class ( کلاس ) ۱۳نمودارهای حالت (
State Transition Diagrams ) ۱۵نمودارهای اجزاء (
Component Diagrams ) ۱۷نمودارهای
Deployment ۲۰مروری بر بانکهای اطلاعاتی
۲۱تعریف بانک اطلاعاتی
۲۱سیستم بانک اطلاعاتی چیست؟
۲۳دادهها ۲۴سخت افزار ۲۵نـرمافـزار ۲۵کـاربـران ۲۵مزایای استفاده از بانک
اطلاعاتی ۲۶انواع بانکهای اطلاعاتی
۲۷بانک اطلاعاتی هرمی
۲۷بانک اطلاعاتی شبکهای
۲۸بانک اطلاعاتی رابطهای
۲۸انـواع رابـطه ۲۸طراحی بانک اطلاعاتی
۲۹مقایسه سه نوع بانک
اطلاعاتی ۳۱SQL Server ۳۲بانک اطلاعاتی
SQL Server ۳۲اشیای بانک اطلاعاتی
SQL Server ۳۲شروع کار با ۲۰۰۰
SQL Server ۳۲آشنایی با
Enterprise Manager ۳۳Microsoft Management Console
۳۴آغاز کردن
Enterprise Manager ۳۴برای آغاز کردن
Enterprise Manager ۳۴کنترل کردن
SQL Server ۳۵مدلهای امنیتی
Server SQL ۳۶ثبت کردن یک سرویس دهنده
۳۶برای ثبت کردن یک سرویسدهنده
۳۷راهاندازی و متوقف کردن یک
سرویسدهنده ۳۸برای راهاندازی یک سرویس
دهنده ۳۹برای متوقف کردن یک سرویس
دهنده ۳۹برای خاموش کردن یک سرویسدهنده
۳۹پایگاه داده سیستم
۳۹Master ۳۹model ۳۹msdb ۴۰Tempdb ۴۰متصل شدن به پایگاه داده و
خروج از آن ۴۱خروج از
Manager Enterprise ۴۱مدیریت
Server SQL ۴۱پشتیبانی و بازیابی پایگاه
داده ۴۲تهیه نسخه پشتیبان یک
پایگاه داده ۴۲پشتیبان از یک پایگاه داده
با استفاده از ویزارد Create Data base Back Up ۴۴بازیابی اطلاعات یک پایگاه
داده ۴۶برای بازیابی اطلاعات
۴۶استفاده از ویزارد
Database Maintenance Plan ۴۶به منظور ساختن یک برنامه
زمانبندی برای تهیه یک پشتیبان ماهانه ۴۸ساختن یک پایگاه داده
۴۹ساختن پایگاههای داده
۵۰ساختن یک پایگاه داده جدید
۵۰برای ساختن یک پایگاه دادهها
۵۰حذف کردن یک پایگاه داده
۵۱ساختن جداول ۵۲آشنایی با انواع داده
۵۲ساختن یک جدول : ۵۲برای حذف کردن یک جدول
۵۳تعریف پروژه ۵۳اهداف پروژه ۵۴اصطلاحات جدید: ۵۷مخاطب مورد نظر شما
۵۷اصطلاحات جدید: ۵۹اهداف کاربر ۵۹مطالب و وظایف ۶۰وب چگونه کار میکند؟
۶۱ویندوز ۲۰۰۰ ۶۴دسترسی به بانک اطلاعاتی با
استفاده ازASP ۶۶زنگ تفریح : انتخاب بانک
اطلاعاتی و ODBC ۶۷ایجاد بانک اطلاعاتی و
ODBC DSN ۶۸درج رکوردها در بانک
اطلاعاتی ۷۰ایجاد یک اتصال به بانک
اطلاعاتی ۷۲مفاهیم مقدماتی
SQL : درج کردن (Insert) ۷۵مدلسازی دادهها
(Data Modeling) ۸۲تعیین موجودیتها
(Entities) ۸۳زنگ تفریح : کلید اصلی
(primary key) ۸۳جداول واقعی ۸۴درج دادهها ۸۵رسیـدگـی به خـطاها
۸۶تکمیـل فـرم ۸۷فرمهای چندمنظوره
(Multi-Purpose) ۸۹مرتب کردن صفحه با استفاده
از جداول HTML ۹۰خـلاصـه : ۹۲کاربردهای شبکه های
کامپیوتری ۹۳سخت افزار شبکه : ۹۴شبکه های محلی ۹۶مدل مرجع
TCP/IP ۹۷منابع : ۹۸منابع :۱- توانا
مهرداد، شیحونی عاطفه. مرجع کامل UML . تهران:
انتشارات موسسه فرهنگی هنری نقش سیمرغ ۱۳۸۴ .۲- جعفر
نژاد قمی عین الله- مرجع کامل UML . تهران:
انتشارات علوم رایانه ۱۳۸۴ .۳- روحانی
رانکوهی سید محمد تقی- مفاهیم بنیادی پایگاه داده ها. تهران: انتشارات جلوه ۱۳۸۳٫۴- علیخانزاده
امیر-بانک اطلاعاتی . مشهد: انتشارات خراسان ۱۳۸۱٫۵- درخشان
فرناز- کتاب آموزش ASP .تهران : انتشارات
سینا تصویر ۱۳۸۲٫۶- پدرام
حسین، ملکیان احسان- شبکه های کامپیوتری . تهران: انتشارات نص ۱۳۸۲
.۷- روحانی
رانکوهی سید محمد تقی- شیوه ارائه مطالب علمی و فنی. تهران: انتشارات جلوه ۱۳۸۴
.۸- Pressman Roger . S-
Software Engineering . Fifth Edition Mc graw Hill 2001درباره پروژه :در این پروژه ما قصد
داشتیم، روال کاری کلینیک تخصصی خون را به صورت مکانیزه درآوریم. البته بخش
حسابداری به صورت کامپیوتری بود و ما سیستم پذیرش بیمار و تشکیل پرونده و همچنین
اطلاعات مربوط به کارکنان را در نرم افزار طراحی شده لحاظ کردیم.در این کلینیک تخصصی ۴ پزشک
فوق تخصص خون مشغول به کارند. یک بخش برای شیمی درمانی و یک آزمایشگاه کوچک برای
انجام آزمایشگاه اولیه بیماران می باشد.این کلینیک در سه طبقه می
باشد که طبقه اول بخش شیمی درمانی، طبقه دوم اتاق های ویزیت و طبقه سوم هم آزمایشگاه
می باشد.یک نفر مسئول بخش شیمی
درمانی در طبقه اول حاضر است که در صورت لزوم و صلاح دید پزشک به کمک ۲ نفر دیگر
که تکنسین این بخش هستند به شیمی درمانی بیماران می پردازند. بخش شیمی درمانی
دارای ۸ تخت برای بیماران است و قابلیت انجام شیمی درمانی برای ۸ نفر همزمان را
دارد.در طبقه دوم سه اتاق برای
ویزیت بیماران وجود دارد که ۴ پزشک در آنها مشغول به فعالیت هستند. دو پزشک به
صورت یک روز در میان در این کلینیک کار می کنند و دو پزشک دیگر به صورت هر روز و
از ساعت ۱۴ الی ساعت ۱۸ در این کلینیک مشغول به کارند. این کلینیک دارای ۲ منشی می
باشد که کار رسیدگی به بیماران و تشکیل پرونده را به عهده دارند. در این کلینیک
طبق بررسی های انجام شده حدود ۰۰۰/۱۰ پرونده فعال وجود دارد و بایگانی آنها به
صورت سنتی می باشد.کار تشکیل پرونده به عهده
منشی و کار تکمیل آن توسط پزشک مربوطه می باشد. بیمار در هنگام مراجعه اگر هیچ
گونه آزمایشی تا به حال انجام نداده باشد، به بخش آزمایشگاه راهنمایی می شود
و از او یک سری آزمایش های کلی گرفته می شود و جواب آزمایشگاه در همان روز آماده و
به پزشک تحویل داده می شود.اگر احتیاج به بررسی
بیشتر باشد به بیمارستان معرفی می شود و کار درمان در بیمارستان ادامه پیدا می کند.در بخش آزمایشگاه یک سرپرست
و ۳ تکنسین آزمایشگاه وجود دارند که کلیه امور انجام و جواب دهی به عهده این افراد
می باشد. ارتباط بین کلیه بخش های موجود از طریق تلفن داخلی می باشد.یک حسابدار هم برای رسیدگی
به کارهای مالی در طبقه سوم مستقر است که برای انجام کارهای خود از نرم افزارهای
موجود استفاده می کند .
UML, بانک اطلاعاتی, داده ها, کاربران,نـرمافـزار ,شبکه های محلی,تحقیق,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش,دانلود پژوهش,دانلود تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نامه,دانلود پروژه