بررسي ارتباط آموزشهاي فني و حرفه اي رسمي (بخش صنعت) با نيازهاي بازار كار از ديدگاه مديران صنايع مناط

بررسي ارتباط آموزشهاي فني و حرفه اي رسمي (بخش صنعت) با نيازهاي بازار كار از ديدگاه مديران صنايع مناط

بررسي-ارتباط-آموزشهاي-فني-و-حرفه-اي-رسمي-(بخش-صنعت)-با-نيازهاي-بازار-كار-از-ديدگاه-مديران-صنايع-مناطدانلود پایان نامه رشته برنامه ريزي آموزشی با موضوع بررسي ارتباط آموزشهاي فني و حرفه اي رسمي (بخش صنعت) با نيازهاي بازار كار از ديدگاه مديران صنايع مناطق 9 و 10 شهر تهران در سال 83-1382 پايان نامه جهت اخذ درجه كارشناسي ارشد در رشته برنامه ريزي آموزشينوع فایل : Word تعداد صفحات : 137فهرست و پیشگفتارعنوانصفحهفصل اول: كليات تحقيق مقدمه2بيان مسئله5اهميت و ضرورت پژوهش6اهداف تحقيق7سؤالات تحقيق8تعاريف عملياتي واژه ها11فصل دوم: مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقيق مقدمه13مفهوم رشد و توسعة اقتصادي14عوامل توسعه اقتصادي15نقش منابع انساني در توسعة اقتصادي15آموزش18تعريف آموزش و پرورش20مفهوم برنامه ريزي آموزشي23جايگاه نيازسنجي در برنامه ريزي آموزشي24نيازسنجي آموزشي27مفهوم نياز29منابع نيازهاي آموزشي30انواع نيازسنجي32كار34عرضة نيروي كار37بازار كار38نياز بازار كار39مسايل موجود در ارتباط نظام آموزشي و بازار كار44ضرورت تحكيم پيوند نظام آموزشي و بازار كار48تعاريف آموزش فني و حرفه اي49رويكردهاي عمده در آموزش فني و حرفه اي51نارسائي هاومسائل آموزش فني وحرفه اي در ارتباط با بازار كار57آموزش فني و حرفه اي در ايران59سير تحول آموزش فني و حرفه اي در ايران 59 تحولات گذشته تحليل مشكلات و چشم انداز آينده آموزش فني و حرفه‌اي در برنامه سوم توسعه…مشكلات و تنگناهانقاط ضعف مشكلات تنگناهاچالشهاي آينده بخش فني و حرفه‌اي‌سياست‌هاي استراتژيك بخش آموزش فني و حرفه ايسياست هاي اجراي آموزش فني و حرفه ايراهكارهاي اجرايي 63646568697072تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات چيست؟78مشخصه هاي تكنولوژي ارتباطات81ويژگيهاي تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات89دلايل استفاده از تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات82تكنولوژي اطلاعات وارتباطات چه تغييري درآموزش ايجادمي‌كند82روش هاي اجرايي براي بكارگيري تكنولوژي اطلاعات و ارتباطاتچه تغييراتي براي به كارگيري تكنولوژي اطلاعات و ارتباط (ICT ) در آموزشهاي آكادميك لازم است83 84پيشينة پژوهش85فصل سوم: روش اجراي تحقيق مقدمه93جامعة آماري94نمونة آماري95روش تحقيق96ابزار جمع آوري اطلاعات96اعتبار و پايائي پرسشنامه97روش تجزيه و تحليل داده ها99فصل چهارم: تجزيه و تحليل اطلاعات جمع آوري شده101آزمون مربوط به سؤال اول تحقيق102آزمون مربوط به سؤال دوم تحقيق104آزمون مربوط به سؤال سوم تحقيق106آزمون مربوط به سؤال چهارم تحقيق108آزمون مربوط به سؤال پنجم تحقيق110آزمون مربوط به سؤال ششم تحقيق111آزمون مربوط به سؤال هفتم تحقيق112فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري115نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات مربوط به سؤال اول و دوم تحقيق116نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات مربوط به سؤال سوم و چهارم تحقيق120نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات مربوط به سؤال پنجم تحقيق122نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات مربوط به سؤال ششم تحقيق123نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات مربوط به سؤال هفتم تحقيق124محدوديتها و تنگناهاي پژوهش126پيشنهادات براي پژوهشهاي آتي127منابع و مأخذ128- پيوستها  فهرست جداول جدول 1-2: عملكرد آموزشهاي كوتاه مدت فني و حرفه اي 74-136763جدول 4-1: مربوط به آزمون سؤال تحقيق اول103جدول 4-2: مربوط به آزمون سؤال تحقيق اول103جدول 4-3: مربوط به آزمون سؤال تحقيق اول103جدول 4-4: مربوط به آزمون سؤال تحقيق دوم105جدول 4-5: مربوط به آزمون سؤال تحقيق دوم105جدول 4-6: مربوط به آزمون سؤال تحقيق دوم105جدول 4-7: مربوط به آزمون سؤال تحقيق سوم107جدول 4-8: مربوط به آزمون سؤال تحقيق سوم107جدول 4-9: مربوط به آزمون سؤال تحقيق سوم107جدول 4-10: مربوط به آزمون سؤال تحقيق چهارم109جدول 4-11: مربوط به آزمون سؤال تحقيق چهارم109جدول 4-12: مربوط به آزمون سؤال تحقيق چهارم109جدول 4-13: مربوط به آزمون سؤال تحقيق پنجم110جدول 4-14: مربوط به آزمون سؤال تحقيق پنجم111جدول 4-15: مربوط به آزمون سؤال تحقيق ششم112جدول 4-16: مربوط به آزمون سؤال تحقيق ششم112جدول 4-17: مربوط به آزمون سؤال تحقيق هفتم113جدول 4-18: مربوط به آزمون سؤال تحقيق هفتم114جدول 4-19: مربوط به آزمون سؤال تحقيق هفتم114 چكيده تحقيق:بررسي ارتباط آموزشهاي فني و حرفه اي رسمي (رشته هاي الكترونيك، الكتروتكنيك) با نيازهاي بازار كار از نظر مديران صنايع (مديران ردة مياني شامل مديران فني، توليد و آموزش) كارخانه ها و مؤسسات مرتبط، در مناطق 9 و 10 شهر تهران، عنوان پژوهش حاضر مي باشد كه هدف اصلي آن تعيين ميزان ارتباط آموزشهاي فني و حرفه اي رسمي (رشته هاي الكترونيك و الكتروتكنيك) با دانش ها و مهارتهاي مورد نياز مديران صنايع در بازار بوده است.در اين پژوهش از آمار توصيفي همچون ميانگين، انحراف استاندارد، و درصد و همچنين از آمار استنباطي همچون آزمون T تك نمونه اي، جهت پاسخگوئي به سؤالات تحقيق استفاده شده است. همچنين جمع آوري اطلاعات از طريق پرسشنامة محقق ساخته صورت گرفته است.به طور كلي، نتايج بدست آمده حاصل از اين پژوهش به شرح زير مي باشد:- دانش فارغ التحصيلان هنرستانهاي فني و حرفه اي رسمي (رشته هاي الكترونيك و الكتروتكنيك) از نظر مديران صنايع در مناطق 9 و 10 شهر تهران در حد متوسط مي باشد.- مهارت فارغ التحصيلان هنرستانهاي فني و حرفه اي رسمي (رشته هاي الكترونيك و الكتروتكنيك) از نظر مديران صنايع در مناطق 9 و 10 شهر تهران در حد متوسط مي باشد.- مديران صنايع (مديران فني، توليد و آموزش) كارخانه ها و مؤسسات مرتبط در مناطق 9 و 10 شهر تهران، نسبت به برنامه هاي آموزشي مراكز آموزش فني و حرفه اي رسمي، شناخت كمي دارند.- مديران صنايع، ميزان قابليت مهارتهاي آموزشي فارغ التحصيلان مراكز فني و حرفه اي رسمي (رشته هاي الكترونيك و الكتروتكنيك) را با پيشرفتهاي فناوري كم برآورد مي كنند.- مديران صنايع (مديران فني، توليد و آموزش) كارخانه ها و مؤسسات مرتبط در مناطق 9 و 10 شهر تهران، مهارت داشتن فارغ التحصيلان هنرستانهاي فني و حرفه اي (رشته هاي الكترونيك و الكتروتكنيك) در فناوري اطلاعات و ازتباطات (ICT) را انطباق بيشتر دانش و مهارت تخصصي آنها با نيازهاي بازار كار را بيشتر از زياد برآورد كرده اند. فصل اولكليات تحقيقمقدمهتاريخ رشد و توسعه اقتصادي، با هماهنگي و تركيب دانش فني و به كارگيري منابع و نيز وابستگي روزافزون به كاربرد تكنولوژي همراه بوده است.استفاده از تكنولوژي و دانش فني در سازمانها، شركتها و جوامع همواره متفاوت بوده و تا حدود زيادي بستگي به جديت و مهارتهاي خلاق منابع انساني و عوامل فرهنگي و اجتماعي داشته است. (سبحان الهي، مديريت و توسعه)عملكرد يك سازمان وقتي مي تواند مطلوب و مناسب باشد كه نيروهايي ذيصلاح و با كيفيت در آن وجود داشته باشند و سازمان بتواند از آن در مناسب ترين شغل استفاده كند.در واقع نيروي پيش برندة ماشين و تكنولوژي انسانها هستند. امروزه براي ادامة حيات در بازار رقابت فقط استفاده از تكنولوژي و دانش فني كافي نيست، چرا كه سرعت رشد به اندازه اي است كه فرصت يادگيري را بسيار كوتاهتر و درنتيجه، استفادة به موقع و به روز از تكنولوژي را براي رقابت پيچيده تر كرده است. لذا توليد دانش فني و تكنولوژي براي رقابت، از عوامل اساسي براي ادامة حيات هر سازمان، شركت و جامعه محسوب مي شود.اين كار فقط با منابع انساني مستعد و با كيفيت و در اختيار داشتن ابزار مناسب و لازم عملي است. لذا ثروت اساسي يك سازمان، نيروي انساني با دانش و مهارت (يعني سرمايه هاي فكري) آن سازمان است.علي رغم نقش كليدي آموزش فني و حرفه اي در توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور كه مورد اذعان و حتي تاكيد اغلب سياستمداران و صاحبنظران است. اين آموزش هاي پرهزينه از لحاظ پاسخ گوئي به انتظارات جامعه و سؤال اصلي نظام آموزشي (= چه آموزشي با چه كيفيتي و به چه ميزان؟?) در موقعيت قابل دفاع قرار ندارد. زيرا هرساله خسارت هاي بسيار زيادي از اين بابت به كشور وارد مي آيد ولي اين روند رو به رشد تداوم دارد، كه اين وضعيت ريشه در نگرش نادرست به آموزش فني و حرفه اي دارد. علت بروز معضل آموزش فني و حرفه اي اين است كه به هر صورت، تعاملي بودن اين آموزش ها به دست فراموشي سپرده شده است. مجريان آموزش فني و حرفه اي، آن را پديده اي صرفاً آموزشي مي بينند. تصميمات آموزشي تنها توسط مقامات آموزشي و اغلب بدون اطلاع كافي از نيازهاي شغلي و نظر طرف هاي ذينفع اتخاذ مي شود. (ملكي، 1381، صفحة 186)آموزش به حكم انجام تكليف، عادت، امكانات موجود و يا روحيه توسعه طلبي تحقق مي يابد و بر همين اساس نيز به سؤالات اصلي نظام آموزش فني و حرفه اي پاسخ داده مي شود. اما آموزش فني و حرفه اي داراي دو وجه توأمان آموزشي و شغلي است كه ميان آنها به صورت بالقوه تعامل برقرار است. لذا مزيت قابليت استفاده از اطلاعات بازخوردي و مكانيسم خوداصلاحي مي تواند در عمل وجود داشته باشد. در آموزش فني و حرفه اي نظامند زمينه مشاركت در تصميم گيري و انجام هزينه فراهم است….

دانلود فایل

دانلود فایل بررسي ارتباط آموزشهاي فني و حرفه اي رسمي (بخش صنعت) با نيازهاي بازار كار از ديدگاه مديران صنايع مناط

بررسي, ارتباط, آموزشهاي, فني, و, حرفه, اي, رسمي, (بخش, صنعت), با, نيازهاي, بازار, كار, از, ديدگاه, مديران, صنايع, مناط