بررسی ميزان تأثير اردوهای تربيتی ـ آموزشی بر رشد شخصيت دانش آموزان

بررسی ميزان تأثير اردوهای تربيتی ـ آموزشی بر رشد شخصيت دانش آموزان

بررسی-ميزان-تأثير-اردوهای-تربيتی-ـ-آموزشی-بر-رشد-شخصيت-دانش-آموزاننوع فایل: wordقابل ویرایش 90 صفحهچکیده:پروژه فعاليتي است كه از نظر آموزش و پرورش داراي ارزش مي‌باشد و متوجه هدف معيني است. واحد كار مستلزم بررسي و جمع آوري اطلاعات و يافتن راه حل مطالعه و انجام كار عملي است.فراگردهاي اين پروژه كه در واحدهاي آموزشي صورت گرفته است ميتواند در جهت تبحر و تثبيت مطالعات تحقيقاتي دانشجويان‌آتي موثر واقع شود.اردوهاي تربيتي در ميان فعاليتهاي گوناگون تربيتي از اهميت و اعتبار ويژه‌اي برخوردار است. اردو يكي از بهترين و مناسب ترين شرايطي است كه مي‌توان طي آن به تعليم و تربيت كودكان، نوجوانان و جوانان پرداخت. به جرأت بايد گفت سازندگي اردو تا حدي است كه چه بسا نتوان با روزها و ماهها كار معمولي در خانه و مدرسه به نتايج مطلوب آن رسيد.تشكيل اردوگاهها واختصاص بودجه‌اي قابل توجه به آن، آموزش مربيان ويژه و اجراي برنامه ريزي دقيق و حساب شده از مواردي است كه هم اكنون اغلب كشورهاي جهان با درك آثار كار اردويي توجه خاصي بدان مبذول مي‌دارند و يكي از اركان تربيتي خود را بر محور اردو قرار داده اند و به عنوان كاري پرارزش و پراعتبار، آينده ساز و بسيار مهم تلقي مي‌شود.بنابراين با توجه به اهميت اردوهاي تربيتي و پيشرفت‌هاي پيچيده صنعتي و شهري و مسائل روزافزون فساد اخلاقي و جوامع شهري و تهاجمات فرهنگي بيگانگان از اهم وظايف آموزش و پرورش و دستگاهها و مراكز فرهنگي و تربيتي اهتمام فراوان نسبت به برگزاري اردوهاي تربيتي در سطح مدارس كشور مي‌باشد. اگر علاقمند به فرهنگ خودي هستيم و به آب و خاك كشورمان عشق مي ورزيم وهنوز به آرمانها مقدس اسلام پايبند هستيم بايد در جستجوي اين كار مهم برآئيم.مقدمه:قل سيرو في الارض فانظروا كيف بداٌ الخلق عنكبوت -‌آيه 191بگو در زمين گردش كنيد و ببينيد كه خداوند چگونه خلقت را به وجود آورده است.بدون شك در هر عصر و زماني مقتضيات خاصي را ايجاب مي‌كند. زماني بود كه سفر كجاوه و درشكه و اسب غرورآميز و افتخار انگيز بود. ولي امروزه آنها جاي خود را به قطارها و جت‌هاي سريع السير داده اند. در اروپاي قرون وسطي، ‌محتواي كتابهاي درسي را كليساي كاتوليك تعيين مي‌كرد و منطق، منطق ارسطويي بود و هر نوع بدعت و نوآوري محكوم مي‌شد. جز آنچه كه در كتاب‌هاي پيشينيان آمده بود مورد قبول قرار نميگرفت. مردم براي حل مسائل و مشكلات خود تنها به نوشته‌هاي فلاسفه گذشته مراجعه مي‌كردند و چنانچه در اين نوشته‌ها راه حلي پيدا نمي‌شد مسائل را غير قابل حل مي‌دانستند.ولي امروزه متخصصان تعليم و تربيت معتقدند كه آموزش مطلوب موقعي صورت مي‌گيرد كه اولا ٌ : متناسب با رشد شاگردان باشد. ثانياٌ شاگردان در اجراي آن نقش فعالي داشته باشند و اين امكان پذير نيست جز در سايه تحقيق مستمر و پيگير در هر شرايط و زمان. در جامعه امروز همه ملتها با هر نظام سياسي و اجتماعي پيشرفته و يا در حال پيشرفت، به مسأله تربيت توجه دارند و آموزش و پرورش نسبت به ديگر فعاليتهاي اجتماعي در مقياس جهاني از اولويت خاصي بهره مند است. اين توجه شديد بي دليل نيست و بر منطقي قوي بنياد شده است. دنياي امروز، تربيت فرزند را از نيازهاي اوليه بشريت مي‌شناسد. در زمان قديم كه زندگي انسان به صورت بدوي و ساده بود آنچه از پدر و مادر و محيط خود به خود به نسل جوان منتقل مي‌شد به قدر كافي سازنده بود و فرزند شرايط زندگي را از طبيعت و تحت تأثير محيط فرا مي‌گرفت. در ان زمان به كوشش عمدي و گسترده براي تربيت فرزندان چندان نيازي نبود. ضرورت تربيت عمدي از زماني جلب توجه كرد كه صورت پيشرفته و پيچيده زندگي و كسب آمادگي براي مقابله با مسائل تازه و روزمره ايجاب مي‌كرد و اين آمادگي خود به خود و بدون تلاش فراهم نيامد.به مرور زمان و هر قدر زندگي صورت كامل تر و پيچيده تري به خود گرفت نياز به تربيت عمدي با شدت بيشتر احساس شد و كوشش پيگير خانواده و جامعه را در تربيت اجتناب ناپذير ساخت.نظر به اينكه از راه تعليم و تربيت مي‌توان موجبات رشد فردي و رفاه جمعي را فراهم نمود، مي‌توان گفت تعليم و تربيت در زندگي انسان نقش مهمي‌دارد و بطور كلي پرورش استعدادهاي فردي، تحكيم پايه‌هاي زندگي جمعي، گسترش آرمان‌هاي دمكراتيك و ايجاد تفاهم ميان افراد انساني در سايه تعليم و تربيت صورت مي‌گيرد.در بيان اهميت تعليم و تربيت همين بس كه گوهر آدمي منوط بدان است. مراقبت‌هايي كه تحت عنوان تعليم و تربيت به آدمي ارزاني داشته مي‌شود. شرط لازم براي نيل او به مرحله كمال انساني است.پس از انقلاب اسلامي‌توجهي خاص از جانب دست اندركاران تعليم و تربيت نسبت به برگزاري اردو و بالا بردن كيفيت آن مبذول شده و از اين رهگذر تجربيات بسي ارزشمند بدست آمده است. پرواضح است كه در يك كار رشد يابنده به تجربيات جديدي دست مي يابيم كه بعضاٌ مخالف مراحل اوليه كار است و همين امر دلالت بر مسير تكاملي و بالندة آن حركت دارد. آن چه در اينجا به عنوان يك پيشنهاد براري برگزاري اردوهاي دانش آموزي مطرح مي‌گردد در حقيقت تجربه‌اي است برآمده از فعاليت‌هاي بسياري از دوست داران مسائل تربيتي و علي‌رغم اينكه در پاره‌اي از موارد به نقد و مخالفت با روش‌هاي فعلي اردو مي‌نشيند در كل خود را مديون آنها مي‌داند. ولي در عين حال پيشنهادها و طرح‌هاي ارائه شده در اين مجموعه، خود وجوداختلاف با روش‌هاي فعلي را به نوعي بازگو مي‌كند و از اين رهگذر نقاط ضعف اردوهاي كنوني نيز آشكار مي‌شود.امروزه اردوهاي تربيتي مي‌تواند به عنوان يك ابزار مؤثر در پرورش و رشد و شكوفائي نسل آينده ساز جامعه اسلامي ايران محسوب شود.بنابراين يكي از برنامه‌هاي مهم و قابل توجه كه در رشد و شكوفائي شخصيت فردي و اجتماعي دانش آموزان و غني ساختن اوقات فراغت آنان نقش بسزايي دارد، اردو و فعاليتهاي اردويي است و اين زماني مي‌تواند يك اردوي مؤثر باشد كه با برنامه‌ريزي صحيح و زمان بندي لازم و اهداف مشخص همراه باشد.وقتي اردو مي‌تواند موجب تقويت روحية دانش آموزان و تربيت اجتماعي آنان شود كه توسط مربيان مجرب و اردو رفته و دوره ديده انجام گيرد كه اگر بدون برنامه و بدون هدف و انگيزه باشد و از مربيان مجرب استفاده نگردد مي‌تواند نقش بسيار زيادي براي تضعيف روحية دانش آموزان داشته باشد و نه تنها مفيد نيست بلكه مضر هم مي‌باشد.پس اگر اردو با هدف و برنامه‌ريزي مشخصي صورت گيرد مي‌تواند استعدادهاي نهفته و بالقوة دانش آموزان را به استعدادهاي بالفعل تبديل كرده و گامهاي مؤثر در راستاي حفظ ارزشهاي مقدس و الاي اسلام بردارد.يك اردوي خوب و مفيد بايد از اهداف خاصي برخوردار باشد. قبل و بعد و حين اردو با برنامه همراه باشد و بتواند قوة مسئوليت را در دانش آموزان تقويت كند و موجب تربيت اجتماعي گردد.فهرست مطالب:چکیدهفصل اول کلیاتمقدمهتعریف عملیاتی مفاهیم در متغیرهااهداف تحقیقاهمیت وارزش موضوع تحقیقروش تحقیقروش جمع آوری اطاعاتجمعیت و نمونه آماریسابقه تحقیقمحدودیت‌های تحقیقالف ) محدودیت‌های قابل کنترلب ) محودیت‌های غیر قابل کنترلفصل دوم پیشینه تحقیقمقدمهاهمیت و ضرورت شناخت انسانضرورت تربیت آدمیاهمیت تربیت آدمیتاریخچه و سیر تحول اردوفلسفه اردوانواع اردواهداف اردوهای تربیتیایجاد و تقویت گرایش به دین و علاقه مندی به انجام احکام و اخلاق دینیایجاد زمینه برای رشد شخصیت نوآموزایجاد خاطره‌ای خوش و شیرین از کاری مذهبیاصول برنامه‌ریزی و مدیریت اردوروشهای تربیتی اردوهانکاتی که باید در تشکیل اردوها در سنین دبستانی مورد توجه باشندپرورش خلاقیت از طریق بازی در اردوهااهمیت و فوائد بازیبازی بچه‌هارشد و تکامل شخصیت مطلوبمقدمهالف )منابع دانشگاهی۱ـ پایان نامهفرضیات تحقیقخلاصة تحقیقپیشنهادات این تحقیق۲-پایان نامهفرضیات تحقیق ‌روش تحقیق ‌تجزیه و تحلیل فرضیات این تحقیق ‌پیشنهادات تحقیق ‌۳ـ پایان نامههدف کلی این تحقیق ‌فرضیات این تحقیق ‌ب ) منابع غیر دانشگاهی۱- کتابنظرات مؤلفینفصل سوم روش تحقیقمقدمهدلایل انتخاب روش توصیفی ‌روشهای جمع آوری اطلاعاتروش تهیه و اجرای پرسشنامهملاکهای انتخاب نمونه آماری ‌روش آماری ‌فصل چهارم نتایج آماریمقدمهمقدمهنتایج فرضیاتنتایجنتیجه گیری کلیکلام آخرمنابع و مأخذمنابع و مأخذ:1- پاشا شريفي، دكتر حسن نجفي زند، ‌دكتر جعفر، روشهاي آماري در علوم رفتاري، چاپ هفتم 1375، انتشارات نشر دانا2- حسن زاده، ‌سعيده اسماعيلي، ‌عزيزا… امور تربيتي سال چهارم تربيت معلم، كد 1040، دفتر تحقيقات و مشاوره امور تربيتي آموزش و پرورش3- حميدي، مهرزاد، بازيهاي پرورشي 7 چاپ 1365، مركز تربيت معلم4- دلاور، علي، روش تحقيق در روانشناسي و علوم تربيتي، چاپ دوم 1376، انتشارات نشر ويرايش5- سنجر موسوي، سيد عسكر، اردو و اردو داري، چاپ اول 1377، ‌انتشارات ضريح آفتاب6- شريعتي، علي، ‌انسان و اسلام، انتشارات دانشگاه تهران7- شعاري نژاد، دكتر علي اكبر، نقش فعاليتهاي فوق برنامه 7 چاپ اول 1366، انتشارات اطلاعات تهران8- شكوهي، دكتر غلامحسين، آموزش و پرورش تعليم و تربيت، انتشارات آستانقدس رضوي 13699- كريمي، قاسم سبزه پرورد 7 پروانه، اردوي تربيتي چگونه و با كدام برنامه، چاپ اول 1374، انتشارات قدياني10- مفيدي، آموزش و پرورش پيش دبستاني و دبستاني، چاپ دوم 1372، انتشارات دانشگاه پيام نورپايان نامه11 خوشه بست، ‌جواد، ‌پايان نامه دوره كارشناسي، زمستان 1374، مركز آموزش عالي فرهنگيان شهيد بهشتي مشهد12- هاشمي‌دربند، حسين وحيدي، حسين، پايان نامه دوره كارشناسي، 1373، مركز آموزش عالي فرهنگيان ثامن الحجج (ع) – مشهد13- يعقوبي، حميد، پايان نامه دوره كارشناسي، 1374، مركز آموزش عالي فرهنگيان شهيد بهشتي – مشهدجزوات و نشريات14- آريان پور، ابوالقاسم، جزوات مديريت اردويي – سرپرستي در كوه، انجمن كوهنوردي آموزشگاههاي سبزوار درتابستان 137715- مظلومي، دكتر رجبعلي، تربيت ورزش، نشريه شماره 5 نيرو و نشاط، اداره كل تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش16- جزوات بازي ( كاغذ و تا )، ‌كارشناسي فعاليتهاي دانش آموزي – گروه واحد دانش آموزي، مشهد 137117- جزوه اصول بهداشت محيط، معاونت پرورشي آموزش و پرورشكارشناسي كانونهاي فرهنگي و تربيتي و امور اردوگاهها، خراسان18- مجله رشد معلم، خصوصيات و ويژگيهاي كودكان دبستاني، شماره، سال هشتم، سال تحصيلي 69-136819- اداره كل اردوها و اماكن تربيتي، اردوهاي يكروزه، چاپ 1374، ناحيه 5 آموزش و پرورش مشهد20- روزنامه رسالت، مقاله كانون اصلاح و تربيت كودكان و نوجوانان زندانهاي كشور، (تاريخ 1661371 )21- روزنامه رسالت، مقاله بررسي اردوهاي كانون اصلاح و تربيت كودكان و نوجوانان بزه كار ( 1761371 )

دانلود فایل

دانلود فایل بررسی ميزان تأثير اردوهای تربيتی ـ آموزشی بر رشد شخصيت دانش آموزان

بررسی ميزان تأثير اردوهای تربيتی ـ آموزشی بر رشد شخصيت دانش آموزان,اردوهاي تربيتي ـ آموزشي ,رشد شخصيت دانش آموزان,شخصیت دانش آموزان,اردوی تربیتی آموزشی,اردو,شخصیت دانش آموزان