تحقیق و پیشینه تحقیق در مورد مدل‌های تعالی سازمانی

تحقیق و پیشینه تحقیق در مورد مدل‌های تعالی سازمانی

تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-در-مورد-مدل‌های-تعالی-سازمانیمقدمه مدل‌های
تعالی سازمانی ابزاری جامع و مناسب برای سنجش عملکرد سازمان بشمار
می‌آیندکه کنترل و بهبود را تسهیل می‌کنند، سازمان‌ها به دنبال رشد و
پیشرفتمی‌باشند و برای ارزیابی میزان موفقیت سازمان در دست‌یابی به اهداف
بایدسازمان را بر اساس چشم انداز, استراتژی, برنامه‌های استراتژیک و
اهداف بلندمدت مورد ارزیابی قرار داد. دیگر نمی توان سازمان را بر اساس
نتیجه‌ینهایی آن مورد سنجش قرار داد. از آنجا که یک محصول نهایی به
تنهایی بیان گرنحوه‌ی عملکرد سازمان نیست، برای ارزیابی کیفی سازمان باید
نتایج وفرایند‌ها را در کنار هم مورد توجه قرار داد (فوینتس و
همکاران،2004)مدل
تعالی سازمانی چارچوبی روشمند برای ارزیابی عملکرد سازمان‌ها در دو حوزه ی
فرایند‌ها و نتایج حاصل از این فرایند‌هاست (اسپاین،و سیک 1999).در
نتیجه مدل تعالی سازمانی مدلی مناسب برای ارزیابی عملکرد کیفی سازمان
است.دستاورد‌های حاصل از ارزیابی در این مدل شامل نقاط قوت سازمان و
زمینه‌های قابل بهبود آن که برای دست‌یابی بهبود فهرستی از برنامه‌های
اولویت بندی شده را نیز پیشنهاد می‌کند.( اسپاین،سیک 1999).این
ابزارها با توجه به دسته بندی سیمونز از اهرم‌های کنترل در دسته سیستهای
کنترل تشخیصی جای می‌گیرد (سیمونز، 1988) بررسیها هم نشان می دهد استفاده
از مدل‌های تعالی سازمانی در بهبود عملکرد سازمان‌ها موثر بوده است
(کریستین سن، جول 1999) با توجه به قوت اینگونه مدل‌ها بسیاری از کشورها از
مدل تعالی سازمانی به عنوان مبنایی برای تدوین جایزه‌های کیفیت و بهره
وریدر سطح ملی استفاده کرده اند که مقیاسی را برای مقایسه شرکت‌ها در سطح
ملیدست می دهد (مشبکی، اصغر 1385) در سال‌های اخیر در کشور ما نیز این
ابزارها اقبال ویژه ای یافته اند و سازمان‌های ایرانی هم ( مانند شرکت‌های
خودرویی وفولادی ) مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا (مدلEFQM)را
که متداولترین مدل‌های تعالی در سطح جهان است(هیکز، 1997) به عنوان مبنای
سنجش و مقایسه عملکرد و کارایی خود مورد استفاده قرار داده اندبا
گذشت زمان و اهمییت یافتن مفاهیم مدیریت کیفیت فراگیر و سرمایه‌های
انسانی، ابعاد دیگری هم در نظام‌های سنجش عملکرد مورد توجه قرارگرفت.
ازاینرو تلاش‌هایی درراستای جستجوی کیفیت درهمه سطوح سازمان وهمه بخش‌های
زنجیره ارزش انجام گرفت  که ‍‍‍پیدایش استانداردهای سری ایزو9000 دستاورد
چنین دیدگاهی بود. هرچند با پیچیده تر شدن فضای کسب و کار، سازمان‌های
نیازمند سازو کارهای جامع تری بودند (تیلر، 1995) و  (مونستد، نونز، 2000)فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 68مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق در مورد مدل‌های تعالی سازمانی

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق در مورد مدل‌های تعالی سازمانی, ,مدل‌های تعالی سازمانی, ,مدل تعالی سازمانی در ايران