تحقیق و پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی و سرمایه فکری

تحقیق و پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی و سرمایه فکری

تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-عملکرد-سازمانی-و-سرمایه-فکریتعاریف سرمایه فکریاستوارت
معتقد است سرمایه فکری مجموعه ای از دانش، اطلاعات، اموال فکری، تجربه،
رقابت و یادگیری سازمانی است که می­تواند برای ایجاد ثروت به کارگرفته شود.
در واقع، سرمایه فکری کلیه کارکنان، دانش سازمانی و توانایی‌های آنان را
برای ایجاد ارزش افزوده در بر می­گیرد و باعث ایجاد منافع رقابتی مستمر
می­شود (قلیچ لی و مشبکی، 1386). سرمایه
فکری، زاده­ای عرصه علم و دانش است. هنوز این واژه در دوران تکوین خود
بسرمی برد. علی رغم این که، سیستم‌های بیشتری در حال استفاده از سرمایه
فکری هستند، اما هنوز هم بسیاری از افراد شاغل در سازمان‌ها و بنگاه‌های
اقتصادی اطّلاعی از این مفهوم ندارند (زنجیردار و همکاران، 1387). سرمایه فکری از دیدگاه استوارت عبارتست از یک بسته دانشی  که برای سازمان مفید است( استوارت نقل از خاوندکار و متقی،1388).سرمایه
فکری شامل دانش، اطلاعات، دارایی فکری و تجربه است که می تواند برای
ایجادثروت آفرینی مورد استفاده واقع شود. سرمایه فکری عبارت از توانائی
ذهنیجمعی یا دانش کلیدی به صورت یک مجموعه است(استوارت[1]، 1997).از دیدگاه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی[2] (OECD) سرمایه فکری عبارت است از ‘ارزش اقتصادی دو دسته از دارائی های ناملموس یک شرکت’: 1) سرمایه سازمانی(ساختاری)[3] و 2) سرمایه انسانی[4]،
که شامل منابع انسانی درون سازمان (یعنی پرسنل سازمان) و منابع انسانی
برون سازمان، یعنی مشتریان و تامین کنندگان است. در همین اواخر، تعدادی از
طبقه بندی های معاصر این تمایز را به طور مشخص با تقسیم سرمایه فکری به
حوزه های سرمایه بیرونی (مشتریان)، سرمایه درونی(ساختاری) و سرمایه انسانی
تعدیل کرده اند. (بنتیس[5]، 2000)سرمایه فکری، عبارتست از ارزش اقتصادی دو طبقه از دارائی‌های نامشهود سازمان یعنی سرمایه انسانی و سرمایه سازمانی(رایت[6]،2001).سبای[7] (1997) نیز سرمایه فکری را سه جزء سرمایه انسانی ( ظرفیتی برای انجام امور در موقعیت های مختلف، برای ایجاد دارایی های مشهود و دارایی های نامشهود)، سرمایه ساختاری ( حق الاختراع، مفاهیم، مدل ها و سیستم های اداری وکامپیوتری ) و سرمایه رابطه ای ( روابط با تامین کنندگان مواد اولیه و مشتریان ) تعریف کرده است. واسیل[8]
معتقد است دانش یک ارزش اقتصادی است و این ارزش به طور فزاینده درحال
افزایش است و بیشتر در شرکت­هایی قابل رویت است که، ارزش های مشهودکمتری
داشته باشند می دانند (رس و بارونس، 2005). به
تازگی، محققان تعریف جامعی درباره­ی سرمایه فکری ارایه کرده اند در این
تعریف شرایط لازم برای شناسایی این دارایی نيز بیان شده است. ‘سرمایه فکری
یک نوع دارایی است که، توانایی بنگاه اقتصادی را برای ایجاد ثروت اندازه
گیری می کند. این دارایی ماهیت عینی و فیزیکی ندارد و یک دارایی نامرئی است
که ازطریق به کارگیری دارایی های مرتبط با منابع انسانی، عملکرد سازمانی و
روابط خارج از بنگاه اقتصادی به دست می آید. همه این ویژگی ها باعث ایجاد
ارزش در درون سازمان می شود و ارزش به دست آمده به دلیل این که یک پدیده
کاملا درون سازمانی است، قابلیت خرید و فروش ندارد’ (رس و بارونس، 2005)[9].بنتیس
و هالند (2002) اعتقاد دارند سرمایه فکری ذخیره ای از دانش است که در
نقطهخاصی از زمان در یک سازمان یا بنگاه اقتصادی وجود دارد. در این تعریف
ارتباط بین سرمایه فکری و یادگیری سازمانی مورد توجه قرار گرفته است (
واسیل، 2008). [10][1] – Estwart[2] – organizational etuhing and econiming Devlopment3- organizational(structural) capital[4] – human capital[5] – Bontis[6] – Wright[7] – Sabay[8] – Vasil[9] . Roos & Barons[10] . Vasil- مؤلفه‌های سرمایه فکریسرمایه
فکری به سه گروه اصلی تقسیم می‌شودكه شامل سرمايه انساني ، سرمايه
ارتباطيو سرمايه ساختاري مي باشد كه در ادامه به توضيح هر يك از آنها
پرداخته ميشود.2-1-2- 1- سرمايه انساني[1]بروکینگ[2]
( 1996) معتقد است دارایی انسانی یک بنگاه اقتصادی شامل مهارت‌ها،
تخصص‌ها، توانایی حل مساله و سبک‌های رهبری است. اگر در یک بنگاه اقتصادی
سطح گردش کارکنان بالا باشد، این موضوع ممکن است به این معنی باشد که
سازمان این جزء مهم از سرمایه فکری خود را از دست داده است. سرمایه انسانی
نشان دهنده «موجودی دانش افراد یک سازمان است. (بونیتس، نقل از علوی و
قرشی،1386).مفهوم
و دیدگاه حاکم بر سرمایه ی انسانی از آنجا ناشی می‌شود که در واقع برای
سازمانها جایگزینی برای دانش و یادگیری، نوآوری و خلاقیت، قابلیت‌ها و
توانایی‌ها وجود ندارد و این مفاهیم همگی بایستی برپایه ی منطق رقابتی و
محتوای محیط سازمان، استوار شده و مورد پی گیری جدّی در سازمانها قرار
گیرد.(خاوندکار، خاوندکار و متقی،1388)سرمایه
انسانی به عنوان یک منبع نوآوری و بازسازی استراتژیک برای سازمانها مهّم
است یک سرمایه انسانی که سطح بالاتری دارد اغلب با بهره وری بیشتر و
درآمدها یا حقوق و مزایای بالاتری تداعی می‌شود. (بونیتس،1998).چن و همکاران[3]
معتقدند سرمایه انسانی به مثابه مبنای سرمایه فکری اشاره به عواملی نظیر
دانش، مهارت، قابلیت و طرز تلقی کارکنان دارد که منتج به بهبود عملکرد،
جذبمشتریان و افزایش سود شرکت می‌شود. این دانش و مهارت در ذهن کارکنان
جایدارد، بدین معنا که ذهن آن‌ها حامل دانش و مهارت است. اگر کارکنان
متفکرتوسط سازمان به نحو مطلوب بکار گرفته نشوند، دانش و مهارت موجود در
مغزآنها نمی تواند فعال شود، یا اینکه به صورت ارزش بازاری درآید(چن و
همکاران،   2004) سرمایه
فکری دارایی است که توانایی سازمان را برای ایجاد ثروت اندازه گیری
می‌کند. این دارایی ماهیت عینی و فیزیکی ندارد و یک دارایی نامشهود است که
از طریق به کارگیری داراییهای مرتبط با منابع انسانی، عملکرد سازمانی و
روابط خارج از سازمان به دست آمده است. همه این ویژگیها باعث ایجاد ارزش در
درون سازمان می‌شود و این ارزش به دست آمده به دلیل اینکه یک پدیده
کاملاًداخلی است، قابلیت خرید و فروش ندارد(روس و بارونز،2005). سرمايه
انساني، عناصر مختلف منابع انساني شامل: نگرش، شايستگيها، تجربه‌ها و
مهارتها، دانش ضمني و نوآوربودن، استعداد و دانش ضمني موجود در ذهن افراد
در سازمانها را در برمي‌گيرد. سرمايه انساني به عنوان يك منبع نوآوري و
بازسازي استراتژيك، براي سازمانها مهم است. يك سرمايه انساني كه سطح
بالاتري دارد اغلب با بهره وري بيشتر و درآمدها يا حقوق و مزاياي بالاتر
تداعي مي شود. بنابراين به نفع مديران منابع انساني است كه بهترين و روشن
ترين كاركنان را به عنوان ابزار تحقق مزيت رقابتي، جذب و توسعه
دهند(کنگ،2007)[4]روس
و همکارانش معتقدند کارکنان، سرمایه فکری را از طریق شایستگی، نگرش و
چالاکی فکری خود ایجاد می­کنند. مهّم­ترین عناصرتشکیل دهنده سرمایه انسانی
بنگاه اقتصادی مجموعه­ي مهارت‌های نیروی کار، عمق و وسعت تجربه­ي آنان
است.منابع انسانی می­تواند به منزله روح و فکر منابع سرمایه فکری باشد.
اینسرمایه در شب با ترک سازمان از سوی کارکنان از شرکت خارج می‌شود اما،
سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای حتّی با ترک سازمان در شب هم، بدون
تغییرباقی می‌ماند. سرمایه
انسانی شامل : الف) مهارت‌ها و شایستگی‌های نیروی کار، ب) دانش آنان در
زمینه‌هايي که برای موفقیت بنگاه اقتصادی مهم و ضروری هستند و ج)
استعدادها، اخلاق و رفتارآنان است (مار، 2008). [1] .Human Capital[2] – Brooking[3] .Chen &etal.[4] – Kong  فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 59مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کاملما
در این بخش علاوه بر منابع مبانی نظری، منابع کلی دیگری رو برایتان در
نظرگرفتیم تا همواره در نوشتن پایان نامه از این منابع بهره مند گردید. 

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی و سرمایه فکری

تحقیق و پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی و سرمایه فکری , ,عملکرد سازمانی ,, سرمایه فکری ,,عملکرد, ,سرمایه