جزوه تکنولوژي آموزشی

جزوه تکنولوژي آموزشی

جزوه-تکنولوژي-آموزشیجزوه تکنولوژي آموزشی جزوات آمادگی آزمون دکتری
سراسری رشته آموزش بهداشت – مطالبق با آخرین تغییرات آزمون دکتری 95 به همراه تست
ها و پاسخ تشریحیفصل اول : تعریف تکنولوژي
آموزشی تعریف تکنولوژي :
تکنولوژي به معنی هر گونه مهارت عملی است که در آن از نتایج دانش و یافته هاي علمی
اسـتفادهمیشود . به عبارت دیگر ،
تکنولوژي به معنی دانش کاربردي در مقابل علوم محض است . در اصل از دو کلمه ( تکنیک )و ( لوژي ) تشکیل شده است
. تکنیک به معناي انجام دادن ماهرانه هر کار و ( لوژي ) به معناي ( علم و دانش )
اسـت .بنابراین تکنولوژي را
میتوان روش شناسی یا دانش و علم به روش هاي ماهرانه انجام دادن امور دانست .تعریف آموزش از دیدگاههاي
متفاوتدوبوا آموزش را (مرتب و
منظم کردن دقیق محیط فراگیر به منظور دستیابی به نتایج مورد نظر در وضعیتهاي مشخص )، تعریف کرده است .برونر دست اندرکاران امور
آموزش را در مسائلی مانند پیش دانسته هاي فراگیر ، ساختار موضوع تدریس ترتیـب و
تـوالیموضوع و زمان و شرایط به
تفکر واداشت و به کارگیري عواملی مانند تشویق ، تنبیـه ، ارائـه بـاز خـورد و طـرح
سـؤال رامطرح کرد .دو دیدگاه متمایز نسبت به
مسائل عمده تعلیم و تربیت از جمله آموزش وجود دارد که در اصطلاح آنها را دیدگاه
رفتـاريو دیدگاه شناختی مینامند .آندرسون عوامل مؤثر در
آموزش را به دو دسته تقسیم کرده است :الف – عوامل آموزش ب –
عامل تفاوتهاي فرديگانیه : آموزش را روند حل
مسئله مینامد که هدف آن تسهیل یادگیري فراگیر است .اهم تدابیر آموزشی از نظر
گانیه عبارتند از :1 – وضوح 2 – بازخورد 3 –
مرور پیش دانسته هاي فراگیران 4 – برنامه ریزي 5 – ارزیابی از بررسی نظریههـايمطرح شده میتوان چنین
نتیجه گرفت که آموزش عبارت است از 🙁 مجموعه تصمیمات و
اقداماتی که یکی پس از دیگري اتخاذ میشود یا انجام میگیـرد و هـدف از آن دسـتیابی
بیشـترفراگیر به اهداف آموزشی
است.)( تکنولوژي آموزشی عبارتست
از مجموعه روش ها و دستورعمل هایی که با اسـتفاده از یافتـه هـاي علمـی بـراي حـلمسائل آموزشی اعم از طرح
، اجرا و ارزشیابی در برنامه هاي آموزش به کارگرفته میشود .)مجموعه تست(1)1- ‘پی بردن به
مفروضات بیان نشده یک متن’ جزو کدام دسته از اهـداف آموزشـی در حیطـه شـناختیاست؟1) فهمیدن 2) دانستن 3)
تحلیل 4) ارزشیابی2- ‘با در اختیار
گزاردن یک سرنگ زیرپوستی، دانشجوي پرستاري یک تزریق داخل وریدي را اجرا کنـد ودرهر بیست تزریق بیش از
یک بار رگ را از دست ندهد.’ در هدف فوق، عبارت ‘تزریـق داخـل وریـدي’،…………………… است.1) عمل 2) موضوع 3) محدودیت
4) موقعیت3- هدف آموزشی ‘مکعب
هایی با رنگ هاي مختلف در اختیار کودك قرار می دهیم و کودك با جـدا کـردنمکعب هاي زردرنگ، رنگ زرد
را شناسایی کند’. در کدام طبقه از بازده هاي یادگیري قرار می گیرد؟1) تمیزدادن 2) مفاهیم
محسوس 3) استفاده از قواعد 4) مفاهیم تعریف شده4- فردي که در مقابل سوال
‘مفهوم تکنولوژي آموزشی چیست’؟، می گوید ‘فلسفه حاکم بر کل آمـوزشیک کشور براي رسیدن به
هدف هاي رشد و توسعه است’، در کدام یک از مراحل تکامل مفهـوم تکنولـوژيآموزشی قراردارد؟1) نظام هاي درسی 2) مواد و
ابزار آموزشی3) نظام هاي آموزشی 4) نظام
هاي اجتماعی5- طراحی موردنظر در
تکنولوژي آموزشی:1) آموزش را سیستم یا نظام
تلقی می کند.2) سیستم یا نظام را آموزش
می داند.3) آموزش را نهاد محسوب می
کند.4) آموزش را سازمان به حساب
می آورد.پاسخنامه3 گزینه -12 گزینه -22 گزینه -34 گزینه -41 گزینه -5

دانلود فایل

دانلود فایل جزوه تکنولوژي آموزشی

دانلود جزوه تکنولوژي آموزشی,کتاب جزوه تکنولوژي آموزشی,دانلود تکنولوژي آموزشی,دانلود جزوه کنکور,فروشگاه اینترنتی,کسب درآمد اینترنتی,کسب درآمد از اینترنت,همکاری در فروش فایل,سیستم فروشگاه دهی,کارافرینی,کسب و کار