جزوه راهسازي و روسازي مهندسی عمران

جزوه راهسازي و روسازي مهندسی عمران

جزوه-راهسازي-و-روسازي-مهندسی-عمرانجزوه راهسازي و روسازي
مهندسی عمران جزوات آمادگی آزمون
کارشناسی ارشد سراسری رشته عمران ویژه کنکور سال 95 – به همراه تست ها و پاسخازمون
………………………………………………………………………………………………………………..
………169پاسخ
………………………………………………………………………………………………………………..
……… 172مجموعه
تست……………………………………………………………………………………………………………….
174« 8» راه سازي و روسازي پاسخ
………………………………………………………………………………………………………………..
………177مجموعه تست
……………………………………………………………………………………………………………….179پاسخ
آزمون………………………………………………………………………………………………………………..
..182مجموعه تست
……………………………………………………………………………………………………………….184پاسخ
………………………………………………………………………………………………………………..
……… 186 فصل اول:تعاریف و
اصطلاحات راهسازي: به طور کلی راه عبارتست
از: بخشی از زمین به شکل دراز و باریک است که بین نواحی مختلف به شکلی ساخته میشودکه وسایل نقلیهي خودرو
بتوانند انواع مسافرین و کالاهاي مختلف را در آن حمل و نقل نمایند. راه را می توان
اولین وطبیعیترین وسیلهي ارتباط
بین بشر نام برد. اصولاً راهها را به سه
دسته تقسیمبندي : میکنند  -1 راه دشتی -2 راه
تپهماهوري -3 راه کوهستانی ساختمان راه نیز از دو
بخش متمایز تشکیل میگردد. یکی زیرسازي راه و دیگري روسازي. پروفیل طولی:فصل مشترك مسیر راه را با
زمین پروفیل یا برش یا نیمرخ طولی میگویند. براي اینکه ارتفاع قابل تجسم باشد
مقیاسارتفاع را 10 را برابر
مقیاس طولی فرض میکنند. سپس به کمک ارتفاع میخهاي مسیر و همچنین با داشتن فاصل هيبین میخها خط منکسري
بهدست میآید که خط زمین نام دارد.مسیر نهایی به وسیلهي خطی
به نام خط پروژه رسم میگردد. در رسم خط پروژه باید به نکات زیر توجه کرد:  -1 شیب راه از مقدار
مجاز بی . شتر نگردد  -2 طول شیب از حد
معینی بی . شتر نشود  -3 در عین حال با در
نظر گرفتن شیب کم مقدار طول راه نیز زیاد نشود.  -4 سعی گردد حجم
خاكبرداريها و خاكریزيها حتیالمقدور مساوي باشد تا احتیاج به دپو و قرضه گرفتن خاك
هانباشد.  -5 خط پروژه از نقاط
اجباري بگذرد. 6 – در زمینهاي سطح خط
پروژه باید از سطح زمین بالاتر قرار گیرد. اصولاً در پروفیلهاي طولی
باید کیلومتر میخها و شمارهي آنها، ارتفاع خط زمین و پروژه و همچنین قو سهاي قائم
وافقی و شیب و علائم
اختصاري پلها و آبروها و غیره آورده شود. فصل دوم:انقباض، تورم و
روشهاي محاسبه اصطکاك حمل و نقل خا : كها در بسیاري از مسیرها یکی
از عوامل عمده در طراحی خط پروژه یا محور راه برقراري تعادل بین مجموع کل خاك ریز
وخاكبرداري در محدودهي کار
است. این اصل متکی بر یک فرضیهي اقتصادي است که تمام مواد حاصله از خاك برداريدر محل خاكریز مصرف شوند.
نتیجتاً مقداري نیروي انسانی و اتلاف وقت جهت کندن و تهیه و محل خاك جهتمصرف در خاكریز صرفهجویی
میگردد. همچنین در عمل فاکتورهایی وجود دارند که رسیدن به این اصل را مشکلمیکند که در زیر به آنها
اشاره : میکنیم :1( ) انقباض اگر یک متر مکعب از خاك
را قبل از خاكبرداري به وسیلهي سطح مقطعش اندازهگیري مینماییم و سپس هم چنینیک متر مکعب خاك را جابهجا
کرده و در یک خاکریز استفاده کنیم و آن را متراکم کنیم داراي حجم کم تري خواهدشد. این کمبود حجم یا انقباض
در مواد درشتدانه مثل شن و ماسه بسیار کم و در ریزدانه مثل رس و لاي بسیار زیاد و
حتیگاهی به 30 درصد میرسد.
همچنین انقباض علاوه بر نوع خاك به درصد رطوبت هنگام متراکم کردن و نوع ماشین آلاتنیز مرتبط است اما بهطور
معمولی انقباض براي خاك ها بین 10 تا 15% در نظر گرفته می . شود  -2 تورم: تورم معمولاً به ندرت در
عمل پیش میآید مگر در مواقعی که خاكبرداري در زمینهاي بسیار متراکم انجام گیرد و
علتاصلی آن وجود هوا بین
ذرات و نیز جنس خاك است. مثلاً خاك رس با جذب رطوبت متورم . میشود  -3 نشت: این پدیده موقعی انجام
میگیرد که کار ساختمانی خاكریز خاتمه یافته باشد و علت آن تراکم آهستهي خا كریز درزمان طولانی در اثر عبور
وسایط نقلیه و نیز در اثر حرکت پلاستیکی نشت خاكریز انجام میگیرد.مجموعه تست  -1 چنانچه عدد ضخامت
کل یک روسازي برابر /4 0 و ضخامت لایههاي رویه آسفالت و اساس سنگی آن بـه ترتیـببرابر 10 و 20 سانتیمتر
باشند و ضرایب قشر لایههاي آسفالتی و اساس و زیراساس نیز بترتیب برابر 0/ 44 و 0
/14 و0/10 باشند، ضخامت لایه
زیراساس چند سانتیمتر است؟  31 (4 28 (3 26 (2 21 (1 -2 افزایش مقدار
فیلتر در بتن آسفالتی باعث کدامیک از موارد زیر میشود؟ 1) افزایش مقاومت در برابر
تراکم و کاهش زاویه اصطکاك داخلی آسفالت 2) افزایش قدرت باربري و
کاهش تغییر شکل نسبی آسفالت 3) افزایش مقاومت در برابر
ضربه و افزایش قدرت باربري 4) ازدیاد مقاومت در برابر
تأثیر آب و افزایش زاویه اصطکاکی داخلی آسفالت  -3 چنانچه وزن کل یک
محور، معادل /16 4 تن باشد، ضریب تقریبی بار همارز چه خواهد بود؟  16 (4 (8 3 (2 2 0/ 14 (1 -4 بزرگترین دانه
مصالح سنگی یک نمونه از الک 50 میلیمتري عبور میکند، بـراي داشـتن بیشـترین
تـراکم، چـهدرصدي از وزن کل مصالح
باید از الک 5/12 میلیمتري عبور کند؟  50 (4 25 (3 12 (5/ 2 (4 1 -5 خاکی که با نسبت
باربري کالیفرنیا معادل 5، در کدامیک از لایههاي روسازي قابل استفاده میباشد؟ 1) اساس 2) اساس تثبیت شده
با قیر 3 ) خاك بستر 4) زیراساس پاسخنامه  -1 (پاسخ صحیح گزینه
3): به سوالهاي شماره 9 و 11 و 13 و 15 متن کتاب مراجعه شود. ND cm a / S (a D a D a D )D cm a /D ? a / ( / / D / ) D cm1 1 1 1 2 2 3 32 23 3 3 3210 0 44520 0 1420 1 4 10 0 44 20 0 14 0 1 285= = Þ = + += == = Þ = ´ + ´ + ´ Þ =  -2 (پاسخ صحیح گزینه
7 1): به توجه متن کتاب مراجعه شود. افزایش فیلتر در بتن
آسفالتی: «افزایش مقاومت در برابر تراکم» – «افزایش مقاومـت برشـی» – «افـزایش
دوام و مقاومـت در برابـرتأثیر آب» – «افزایش
مقاومت در برابر ضربه» – «افزایش قدرت باربري» توجه: از همه مهمتر:
افزایش مقاومت در برابر تأثیر آب است.  -3 (پاسخ صحیح گزینه
4): /EWLF ( ) ( )/4 16 4 1648 2== = ضریب بارهم ارز  -4 (پاسخ صحیح گزینه
4): i n /id /Pi ( ) P ( ) / %D12 5 0 5 0 5 100 5050= ¾¾¾¾¾¾¾¾¾¾® = = ´ =  -5 (پاسخ صحیح گزینه
3 ): نکات تستهاي سراسري شماره 13 متن کتاب مراجعه شود. خاك بستر R3/43/43/4 CBR = -o 7 R3/43/4 خاك بستراساس ¾¾® CBR = – 20 50زیراساس ¾¾® CBR = – 7 2

دانلود فایل

دانلود فایل جزوه راهسازي و روسازي مهندسی عمران

دانلود جزوه راهسازي و روسازي مهندسی عمران ,کتاب جزوه راهسازي و روسازي مهندسی عمران ,دانلود راهسازي و روسازي مهندسی عمران ,دانلود جزوه کنکور ,فروشگاه اینترنتی, کسب درآمد اینترنتی ,کسب درآمد از اینترنت ,همکاری در فروش فایل, سیستم فروشگاه دهی ,,,