خلاصه کتاب مدیریت تحول در سازمان -در 110 صفحه-docx
فهرستتاريخچه. 5تعريف تحول سازمان. 5اهداف تحول سازمان : 6سطوح عمده تحول. 6مجريان تحول سازماني. 7مشاركت عموم سازمان؛ شرط اصلي تحقق تحول سازمان است.. 8اهميت و ضرورت مديريت تحول. 8گامهاي دهگانه براي ايجاد تحول سازماني. 9فرآيند هشت مرحلهاي تحول. 10فرآيند هشت مرحلهاي تحول. 10چرا سازمانها در ايجاد تحول شكست ميخورند؟ 12علل شکست سازمانها در ايجاد تحول. 12استراتژيهاي تحول در سطح خرد 13استراتژيهاي ساختاري : 13استراتژيهاي تكنولوژي : 13استراتژيهاي رفتاري انساني. 14راهبردهاي ايجاد تحول در رفتار. 14چرخه زندگی مقاومت در برابر تحول. 15شرايط ضروري براي بروز احساس نياز به تحول. 16وظايف نظام مديريت تحول و متوليان آن : 17ويژگيهاي استراتژيک سازمانهاي يادگيرنده 18مهارتهاي رهبري.. 18دو عامل برتر در مهارتهاي رهبري.. 18الگوهاي رهبري.. 19الگوهاي رهبري مبتني بر موقعيت.. 19الگوهاي رهبر/پيروي.. 19نقشهاي مدير بعنوان عامل تحول. 20مدير در نقش كارآفرين. 20مدير در نقش كارساز. 21مدير در نقش ”ابر رهبر“ 21تعريف سازمانهاي يادگرنده 21سازمانها و گروههاي يادگيرنده (راه آينده) 22شالوده هاي هر سازمانهاي يادگيرنده 22سازمان يادگيرنده از سوي گروهي از رهبران خادم بوجود مي آيد: 22يادگيري سازمان با انجام دادن وتمرين ميسراست.. 22ويژگيهاي پيروان مؤثر. 23گروههاي يادگيرنده 23مفاهيم پايه اي گروههاي يادگيرنده 24گفت و شنود:ابزار برجستۀ گروههاي يادگيرنده 24اصول سازمان يادگيرنده 26نتيجه گيري كلي: 26توانمندسازی.. 27تعريف فرآيندهاي توانمند سازي.. 27ماهیت تغییر سازمانی: 28استراتژي تغيير تكنولوژي.. 29استراتژي تغيير ساختاري.. 30استراتژي تغيير وظايف و كاركردها 30استراتژي تغيير نيروي انساني : 31سطح اول: تغيير دانش.. 32سطح دوم: تغيير نگرش.. 32سطح سوم: تغيير رفتار فردي.. 32سطح چهارم: تغيير رفتار گروهي. 33نحوه اعمال تغيير در سطوح چهارگانه. 33نگرش تلفيقی به استراتژيهاي تحول. 34رويههاي اعمال قدرت در تغيير و تحول. 34رويههاي اعمال قدرت در تغيير و تحول. 35مقاومت در برابر تغيير. 37فرهنگ و تحول. 44مدیر ،عامل تحول. 47چالشهاي جديد فراروي سازمانهاي آينده 48نتیجه گیری: 50مدیریت تحول و آینده آن. 51نوع دوم:مدیریت تحول تکاملی یا تدریجی. 52نظارت بر اجرای برنامههای تحول. 52سنجش عملکرد در مدیریت تحول. 53الگوی امتیازدهی متوازن. 54برنامه های تحول سازمانی دو هدف عمده دارند که عبارتند از: 55بهبود کارکرد افراد، گروهها و سازمان. 55تغییر برنامه ریزی شده 56تحول سازمان شیوه خاصی رایزنی و مشاوره 57تحول سازمان فرآیندی است که توجه خود را به فرهنگ، فرآیندها و ساختار مورد استفاده یک سیستم جامع معطوف می دارد. 58عاملان تغيير و مقاومت در برابر تغيير. 58تحول سازمانی: 60اهداف تحول سازمانی : 60هدایت فرایند تحول سازمانی : 61ضرورت تحول سازمانی : 61نتیجه گیری : 61انگیزه های تغییر ساختار سازمانی : 62جمع بندی ونتیجه گیری : 67مدیریت تغییر. 68الف. ماشههای برونی تغییر سازمانی عبارتند از: 76ب. ماشههای درونی تغییر سازمانی عبارتند از: 76کانونهای تغییر. 78سه استراتژی رهبری تغییر. 80این استراتژی برای رهبری تغییر هنگام رشد، تغییر سریع و رقابت شدید اثربخش است. مدیریت تحول سازمانی چیست؟ 81مفاهیم مدیریتی. 81برنامه های تحول سازمانی دو هدف عمده دارند که عبارتند از: 82تغییر برنامه ریزی شده 83تحول سازمان شیوه خاصی رایزنی و مشاوره 84تحول سازمان فرآیندی است که توجه خود را به فرهنگ، فرآیندها و ساختار مورد استفاده یک سیستم جامع معطوف می دارد. 84مدل اقدام پژوهی. 85فرآیند تغییر چیست.. 85جاده تغییر. 86معیارهای اجرای تغییر. 87چگونه با مقاومت در برابر تغییر برخورد کنیم. 88مدل اقدام پژوهی.. 107• تغييرات برنامه ريزي شده 108تعاريف تحول در سازمان. 108فرهنگ سازماني ؛ اصل اوليه در تحول سازماني.. 109پنج گامي که روي مديريت تغيير تاثير مي گذارد. 109منابع. 111 تاريخچهتحول سازماني كه نوعي استراتژي بهسازي است از اواخر دهه 1950 و اواخر دهه 1960 مطرح شد ؛ و بر اساس آن پويايي گروه تئوري و عمل مرتبط با تغيير مواردي استوار است. كاربرد و حاصل علوم كه تحول سازماني از آنها نشأت مي گيرند. براي بهبود سازگاري و تطبيق بين افراد و سازمان، بين سازمان و محيط و ميان عناصر و اجزاي سازماني نظير استراتژي، ساختار و فرآيندها، رهنمودهايي ارائه ميدهد كه اين رهنمودها از طريق برنامهها و فعاليتهاي ايجاد تغيير كه هدف آن رفع مشكل در شرايط خاص و مشكل ساز است اجرا ميشود.تحول سازمانی نوعی استراتژی بهسازی سازمان است که در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶ مطرح شد. اساس آن بر بینش ها و آگاهی های حاصله از پویایی های گروهی و نظریه و عملی مرتبط با تغییر برنامه ریزی شده، استوار است. حوزه تحول سازمان در راه تکاملی خود به چارچوبی منسجم از نظریه ها و کاربردها رسیده است که می تواند بسیاری از مسائل مهم انسانی موجود در سازمان را حل و فصل کند.تحول سازمانی از سازمانها و همچنین افرادی که درون سازمانها هستند و چگونگی کارکرد آنها بحث می کند. همین طور در زمینه تغییرات برنامه ریزی شده ای که منجر به ترغیب افراد، گروهها و سازمانها به کارکرد بهتر می شود، سخن به میان می آورد.تعريف تحول سازمانفرآيندي برنامه ريزي شده و اصولي (نظاممند) است كه با بهره گيري از ارزشها و اصول علوم رفتاري كاربردي در سازمانها در پي افزايش اثربخشي فردي و سازماني استتعريف تحول سازمان: تحول سازمان فعاليت تا تلاش است 1) برنامه ريزي شده 2) در سراسر سازمان3) كه بوسيله مديريت عالي سازمان اداره شده و 4) اثر بخشي و سلامتي سازمان را از طريق 5) برنامههاي تغيير برنامهريزي شده در فرآيندهاي سازمان با استفاده از علوم رفتاري افزايش ميدهداهداف تحول سازمان : 1) افزايش سازگاري بين ساختار، فرآيندها، استراتژي، افراد و فرهنگ سازمان 2) ايجاد و توسعه راهحل نو و خلاقانه در سازمان 3) توسعه توانايي نوسازي خويشتن در سازمان (بيره 1980)علت شكست بيشتر برنامههاي تحول سازمان: مديريت عالي نسبت به آنها رفتاري حمايت گرانه ندارد يا اينكه تعهد كمتري در خود احساس ميكند و يا به علت درگيري با ساير وظايف از آن روي بر ميگرداندسطوح عمده تحول1- تحول تدريجي 2- تحول پيوسته 3- تحول گسستهالف- تحول تدريجی:اين تحول نشان دهنده تغيير نسبتاً ثابت و خطي در محيط است. واكنش مناسب به اين تحول، ارتقاء و بهبود تدريجي است .2- تحول پيوسته: اين تحول شامل تغييريكنواخت و فزاينده در محيط در طي زمان است . واكنش مناسب به اين سطح از تحول، اصلاح و بهبود مستمر و پيوسته است. مديريت كيفيت «دمينگ»، كايزن، مهندسي مجدد (مايكل همر) و … از فنون و رويكردهاي مناسب اين سطح از تحول اند.3- تحول گسسته: اين تحول نشان دهنده تغييرات ناگهاني، غيرخطي و عميق در يك محيط است. اين تحول عملكرد را از يك سطح به سطح كاملاً متفاوت و با لاتر هدايت مي كند. اين تحولات که اصولاً بنيادين و ريشه ای است «نقطه عطف استراتژيك» يا «چرخش راهبردي» مي نامد. اين سطح از تحول مستلزم تحول اساسي در محصولات، خدمات ، فرايندها، نظام ها ،ساختارا و الگوهاست.مجريان تحول سازماني مشاوراني هستندك
دانلود فایل خلاصه کتاب مدیریت تحول در سازمان -در 110 صفحه-docx
خلاصه کتاب مدیریت تحول در سازمان,مدیریت تغییر و تحول سازمانی,مفاهیم مدیریتی,تحول سازمانی,مدیریت تغییر,مدیریت تحول,سازمان,مدیریت تغییر و تحول,مدیریت تغییر و تحول,مدیریت,مدیریت