دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق در مورد باورهای معرفت شناختی

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق در مورد باورهای معرفت شناختی

دانلود-تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-در-مورد-باورهای-معرفت-شناختی. امکان معرفت- به چه چیزی معرفت داری. – آیا معرفتی که از راه مشاهده و آزمایش به دست می آید یکسره حدس و گمان است؟ – آیا با تفکر ناب مستقل از مشاهده و آزمایش می توان به یقین رسید؟- آیا موضوعاتی است که خرد ما از فهمش ناتوان باشد و هیچگاه نتوان درباره آنها معرفتی یقینی داشت؟ – در چه شرایطی یک شخص به چیزی معرفت دارد؟ چیستی معرفت- در چه شرایطی یک شخص به چیزی معرفت دارد. – در چه شرایطی باور یک شخص به چیزی موجه است. بهعبارتی اصولاً معرفت شناسی شاخه ای از فلسفه است که با ماهیت دانش سر وکار دارد . معرفت شناسان تلاش می کنند به پرسش هایی نظیر دانش چیست؟ چهچیزی را می توانیم بدانیم؟ حدود دانش کدامند؟ دانستن یعنی چه؟ سرچشمه هایدانش کدامند؟ پاسخ دهند. این پرسش ها از دوران یونان باستان و حتی پیش ازآن مطرح بوده اند(هرگنهان والسون[1]، 1993،نقل از خسروجردی).اصطلاح معرفت شناختی در زبان انگلیسی نخستین بار توسط جیمز فردریک فرایر فیلسوف اسکاتلندی مورد استفاده قرار گرفت.  انگیزه معرفت شناسیاینکه معرفت به راستی مسئله است، نکته ای نیست که بداهتش فوراً آشکار شود. بهنظر آدمی عادی، ما یا چیزی را می دانیم یا نمی دانیم.  بهسادگی ممکن است عقیده ای اختیار کنیم که دانسته های بعدی ما نادرستی آن رانمایان کند. در اینجا می توان گفت در اشتباه بوده ایم، اما پیش از آنکهدانسته باشیم عقیده ما اشتباه بوده است، می پنداشتیم که به آن واقعیت معرفتداشته ایم. روشن است که اگر بخواهیم واژه معرفت را درست بکار ببریم، زمانیاز آن استفاده می کنیم که امکان خطا نباشد، اما از کجا بدانیم در خطانیستیم؟  – شاید بپنداریم که سرچشمه معرفت شناسی، مشاهده جهان پیرامون است، یعنی تاثرات حسی منبع موثق اطلاعاتند.  – شاید بپنداریم که تنها شناخت ناشی از داده های حسی گرفتار محدودیت است و با منطق قیاسی و دانش ریاضی می توان به یقین رسید. تاریخچه معرفت شناسیدر دوره یونان باستاندراین دوره هر چند که معرفت شناسی به صورت علم مستقل مطرح نبود ولیمسئله«ارزش شناخت»که یکی از محوری ترین مباحث معرفت شناسی می باشد موردتوجه بوده است. برخی مانند پارمنیدس الئایی[2] به خاطر کشف خطای حواس، منکر نقش حواس در ادراکات شده و نقش عقل را برجسته کردند، در مقابل بعضی مثل هراکلیتوس[3] بر فایده حواس تاکید داشت و نقش عقل را نادیده گرفت. در قرن پنجم قبل از میلاد سوفسطائیان[4] ظهور کردند که اساساً منکر واقعیت خارجی شدند. بعد از آن «مسئله شناخت» بصورت جدی تر مطرح شد، و سقراط[5] و افلاطون به مخالفت با سوفسطائیان پرداختند. بعد از این برهه سه مشرب فکری اصلی به توضیح آرا سقراط و افلاطون پرداختند: -تجربه گرایان[6]:معتقد بود ند«معرفت حسی» اساس معرفت بشری است و به همین خاطر اعتبارریاضیات را انکار می‌کردند، زیرا مسائل آن با معرفت حسی قابل اثبات نبود.  – شک گرایان:[7]موضوعمعرفت‌شناختی دیوید هیوم راجع به جایگاه و شان عقل و خرد آدمی است که نگاه کاملاً تجربه­گرایانه و ضد سنت عقل­گرایی ارسطویی دارد. – نو افلاطونیان[8]:  جنبهعرفانی داشت در حقیقت التقاطی بود از نظریات افلاطون و ارسطو و برایادراک، سه مرحله قائل بودند که پس از این سه مرحله، نوبت به مرحله عالییعنی شهود و متحد شدن با «احد» می‌رسید، آن مراحل عبارتند از: ادراک حسی،فهم، عقل.فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 89مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق در مورد باورهای معرفت شناختی

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق در مورد باورهای معرفت شناختی , ,باورهای معرفت شناختی ,, معرفت شناختی ,, معرفت