دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق کارآفرینی

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق کارآفرینی

دانلود-تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-کارآفرینی مفهوم کارآفرینی برایمفهوم کارآفرینی تعاریف متعددی ارایه شده است. علت تفاوت ، چشم انداز وزاویه دید متفاوتی است که از آن به کارآفرینی توجه شده است.اما دیدگاهدانشمندان علوم اقتصادی ، اجتماعی ، روانشناسی و مدیریت با دیدگاه فوقمتفاوت است. هرچند هر کدام از آن ها تعاریف متفاوتی از کارآفرینی ارایه میدهند.اما همگی آن ها بر این نکته اشتراک نظر دارند که کارآفرینان با تفکرخلاق خود و ارایه نظرات نو و تازه و اجرایی کردن آن ها ، موجبات رشد ،پویایی و توسعه اقتصادی جامعه را پدید می آورند. در قرن شانزدهم میلادیواژه فرانسوی ( کارآفرین ) اولین بار برای افرادی مورد استفاده قرار گرفتکه خود را در ماموریت های نظامی به خطر می انداختند.بعدها این واژه بهکسانی اطلاق شد که خطر یک فعالیت اقتصادی و تجاری را پذیرفته و آن راسازماندهی و اداره می کردند.دنبال تغییر است و پیتر دراکر کارآفرین را فردیمی داند که با استفاده از سرمایه خود یک فعالیت کوچک و جدید اقتصادی راشروع می کند.ارزش ها را تغییر داده و ماهیت آن ها را متحول می کند ،خطرپذیر است و به درستی تصمیم می گیرد.برای انجام فعالیت اقتصادی خود ازسرمایه دیگران  هم استفاده می کند، به همیشه به دنبال فرصت های جدید است شومپیتر که او را پدر علم کارآفرینی می نامند ، اصطلاح کارآفرینی را برایاولین بار با مفهوم فعلی آن به کار برد.او معتقد بود که رشد و توسعهاقتصادی زمانی محقق خواهد شد که افرادی با پذیرفتن خطر ، اقدام به نوآوریکرده و روش ها و راه حل های جدیدی را جایگزین راه حل های کهنه و ناکارآمدکنند.( تخریب خلاق ) او کارآفرینی را نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی میدانست هیسریچ[1]فرآیند کارآفرینی را خلق چیزی نو می داند که همراه با تلاش زیاد و پذیرشخطرات مختلف روحی ، مالی و اجتماعی برای به دست آوردن رضایت شخصی و پول استکه شامل فعالیت های منظم که منبعث از خلاقیت و نوآوری برای پاسخگویی بهنیازهای بازار است .ژان باتیست سی ، کارآفرین را فردی می داند که منابعاقتصادی را از محلی که بهره وری و سود کمتری دارد در جایی که بهره وری وسود بالاتری دارد منتقل می کند.کرایزنر[2] معتقد است بهره برداری از فرصت های شناسایی شده برای کارآفرین اهمیت زیادی دارد.تیمونز[3]کارآفرینی را خلق چیزی ارزشمند از هیچ می داند ( روزبهان ، 1391،صص17-16).کارآفرینی را فرآیند شکار فرصت ها به وسیله افراد ، یه طور انفرادی (کارآفرینی مستقل ) یا در سازمان (کارآفرینی سازمانی)، بدون در نظر گرفتنمنابع موجود در اختیار آن ها می دانند. (رضاییان ، 1385،ص28). لگ و هایندل[4](1997) معتقدند که کارآفرین فردی است که اقدام به ایجاد یک فعالیت اقتصادیجدید می کند ، چه به صورت یک سازمان جدید و چه به صورت کار ابتکاری درسازمان ( Blackman et al,2000.p2).کارآفرینی را فرآیندی می دانند که درآن فرد کارآفرین با ایده های نو وخلاق و شناسایی فرصت های جدید و با بسیج منابع ، مبادرت به ایجاد کسب و کارو شرکت های نو ، سازمان های جدید و نوآور و رشد یابنده که توام با پذیرشمخاطره و ریسک است و منجر به معرفی محصول و یا خدمت جدیدی به جامعه می گردد، می نماید ( Mirjam et al,2007,p168) .استیونسونکارآفرینی را فرآیند خلق ارزش همراه با منابعی منحصر به فرد جهت بهرهبرداری از یک فرصت می داند( حسینی و همکاران،1391،ص6). کارآفرینی عبارتستاز فرآیند شناسایی ، ارزیابی ، کسب فرصت و هماهنگی منابع لازم برای موفقیت.در بازنگری از تحقیقات مربوط به کارآفرینی ، بیشتر مقالات ، کارآفرینی رااز جنبه عملکرد مالی مورد بررسی قرار دادند و آن را به عنوان یک شاخصموفقیت در نظر گرفتند که معیارهای متداول مربوط به عملکرد مالی رشد درآمد ورشد سهم بازار می باشد(فلاح، 1386،ص4) .کارآفرینی فرآیند به وجود آمدنچیزهای جدید یا متفاوت است که ارزش درونی دارد و می تواند شامل چیزهای جدید، مشخص کردن بازارهای جدید یا توسعه موسسه های سازمانی جدید باشد( دهاقین ،1391،ص583).  2- 3-3) رویکردهای کارآفرینیبه منظور مطالعه کارآفرینی به طور عمده سه رویکرد به عنوان مبنا مد نظر می باشد (کاظمی و همکاران ،1386،صص172-170): مطالعه براساس خصوصیات روان شناختی و جمعیت شناختی – رویکرد شخصیمطالعه براساس خصوصیات رفتاری-رویکرد رفتاریمطالعه بر اساس خصوصیات محیطی ( اطرافیان و جامعه )- رویکرد محیطی رویکردهای شخصی – تحقیقاتاخیر در کارآفرینی اشاره به خصوصیات روان شناختی کارآفرینان می نمایدهمچنین یکی از دلایل مهم و اساسی که سبب شد روش خصوصیات شخصی در موردمطالعه کارآفرینی به کار رود عدم پیشرفت کارهای روان شناختی اخیر بود و ایناحساس صحیح نبود که مشخصات روان شناختی کارآفرینان را از دیگر افرادمتمایز می سازد.اما در عین حال ترجیح داده شد که دیدگاه ها و روش ها درتعریف این مشخصات به کار رود. ویژگی های شخصیتی ( روان شناختی ) افراد کارآفرین – درخصوص مشخصات روانی و گرایش های کارآفرینان مطالعات نسبتا زیادی شده وویژگی های بسیار متنوعی ارائه شده است اما از یک سو اشخاصی که خود را واقعادرگیر کارهای کارآفرینانه می کنند سخت پیدا می شوند.از سوی دیگر هیچ یک ازآن ها کارآفرین صرف به شمار نمی آیند و به خصوص همواره و در همه امور نیزکارآفرین نیستند ، از این رو تشخیص ویژگی های آنان مشکل است و به دلیلپیچیدگی زیاد ابعاد روانشناسی ، اغلب ویژگی های عمومی معرفی شده ، و از دقت، روایی و اعتبار کافی برخوردار نمی باشد.به طور کلی ویژگی های شخصی افرادکارآفرین را به شرح زیر می توان بر شمرد :الف-احساس نیاز به انجام کارهای بزرگ ، بهره مند از هوش کافی ، تاثیر گذار بردیگران ، عمل گرا ، تمایل به انجام کارهای ابداعی و نه انطباقی ، خلاق ونوآور ، واقع گرا ، مقاومت در مقابل شکست ، مسئولیت پذیر ، اعتماد به نفس ،زمان شناس ، امیدواری دائمی به کسب موفقیت و تمایل نسبی به پذیرش ریسکب- ویژگی های جمعیت شناختی[5] کارآفریناندراین مورد سعی بر آن است تا با استفاده از اطلاعات و داده های آماری مثل سن، تحصیلات ، سابقه خانوادگی و… مشخصات کلی کارآفرینان در مقایسه بادیگران بررسی شود. رویکرد رفتاری –  برخـلافرویکـرد روانشناختی که بر ویژگـی های یا شخصیتی فرد کارآفرین تاکیـد میکرد، رویکرد رفتاری بر فعالیت های کارآفرین تاکید دارد. در دیدگاه رفتاریفرد کارآفرین به عنوان یکی از عوامل مهم در فرآیند کارآفرینی مورد توجهقرار می گیرد.هافر در بیان ویژگی های کارآفرینی عوامل رفتاری زیر را درموفقیت فعالیت ها و ایجاد کسب و کارهای جدید موثر می داند :-کارآفرینان موفق بهتر از دیگران قادر به شناسایی فرصت های شغل بالقوه هستند.-کارآفرین موفق از نوعی تعجیل در امور برخوردار است.-کارآفرینانموفق معمولا به جزییات عوامل کلیدی مورد نیاز برای موفقیت در صنعت اشرافدارند .افراد کارآفرین موفق معمولا برای تکمیل مهارت های خود از منابع وافراد خارج از سازمان کمک می گیرند.رویکرد محیطی – درمطالعه فرآیند کارآفرینی ، به اجبار باید به شرایط محیطی پاسخگو بود ، لذامحیط و نقش آن ، به واقع اطرافیان و جامعه که بر کارآفرینی تاثیر گذارند ،از جایگاهی ویژه برخوردارند ، زیرا کارآفرین در محیطی پیچیده و اجتماعیزندگی کرده و با یک رشته ارتباطات خاصی سروکار دارد.اگر برآیند خصوصیاتشخصی و رفتاری را در قالب سرمایه انسانی یعنی مجموعه ای از توانایی هایخدادادی و مهارت های مکتسب کارآفرینان قلمداد نماییم ، سرمایه اجتماعی بعدمحیطی فضای کارآفرینی را برجسته می سازد.بامروری بر بحث انقلاب صنعتی به این نکته پی می بریم که ورود افراد کارآفرینبه صحنه فعالیت های تولیدی و تجاری مستلزم پیش شرط هایی است که عمدتا ریشهدر عوامل محیطی داشته و در واقع در آن زمان ویژگی های جامعه باز انگلستانبه ویژه در مناطق شمالی ، زمینه ساز ظهور ، رشد و تعالی افراد کارآفرین شدهو جایگزین شدن این گروه با طبقه اعیان سنتی این کشور موجب پیدایش شرایطمحیطی مناسب برای بروز خلاقیت و نوآوری گردیده است.طبیعی است شرایط مناسباقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی به منظور کمک به اطلاعات بین گروه هایاجتماعی و ایجاد جو اعتماد بین دولت و گروه های کارآفرین از یک سو و بینافراد کارآفرین از سوی دیگر از اهمیت زیادی برخوردار است  فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 38مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق کارآفرینی

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق کارآفرینی, , کارآفرینی, رویکردهای کارآفرینی, , فرآیند کارآفرینی,, کار آفرینی استراتژیک,,کارآفرینی در ایران