دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق صبر

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق صبر

دانلود-مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-صبرعنوان: دانلود مبانی نظری
و پیشینه تحقیق صبرفرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 45فصل دوم مبانی نظری، پیشنه
تحقیق و ادبیات تحقیقهمراه با رفرنس نویسی و
پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل خارجی و داخلی متغیرهای تحقیقمنابع کامل  قسمتی از متن:مفهوم صبرصبر در لغت به معناي شکيبايي و
بردباري آمده است. در لغت نامه دهخدا برابر کلمه صبر چنين آمده
است:’شکيبيدن، شکيبايي کردن، پاييدن، نقيض جزع؛ تصبر، خدا'(دهخدا،1330)
وصبور نيز به معناي ‘صابر و شکيباست و آنکه جلدي نکند در انتقام'(همان
منبع). لغت­نامه­هاي عربي، صبر را ‘حبس و نگه­داري’و’بازداشتن’ نيز
دانسته­اند.صبر، واژه­اي است عربي که در لغت به معناي شکيبايي و
خودداري است. اين کلمه، بيان­کننده­ي حالتي است از پايداري و خودداري از
هرگونه عمل نسنجيده­اي در مقابل سختي­ها، فشارها، مشکلات، مصيبت­ها و نوعي
پايداري دروني است براي کنترل واکنش­هاي تند عصبي(تمري،1389).همچنين صبر به امساک در تنگنا معنا شده است(صفورايي پاريزي،1389).در
اصطلاح علماي اخلاق، صبر عبارت است از ثبات و آرامش نفس در سختي­ها،
بلايا، مصايب و پايداري و مقاومت در برابر آنها، به گونه­اي که از گشادگي
خاطر و شادي و آرامشي که پيش از آن حوادث داشت بيرون نرود وزبان خود را از
شکايت و اعضاي خود را از حرکات ناهنجار نگاه دارد (صفورايي پاريزي،1389).راغب
(1362، به نقل از خوشحال دستجردي،1383) صبر را به وادار نمودن خود به آنچه
عقل و دين اقتضا مي­کند و بازداشتن خود از آنچه عقل و دين نهي مي­کند،
معنا کرده است.ملااحمد نراقي(1376) در معراج سعادۀ چنين مي­گويد:
«مطلق صبر، عبارت است از مقاومت کردن نفس با هوا و هوس خود و ثبات قوه
عاقله، که باعث دين است در مقابل قوه شهويه که باعث هوا و هوس است، زيرا
پيوسته ميان اين دو جنگ و نزاع، قائم و حرب و جدال، واقع است.»صبر،
يک حالت و ملکه­ي نفساني و دروني است که باعث مي­شود انسان در مواجهه با
مشکلات و گرفتاري­ها و اموري که مورد علاقه و پسندش نيست، جزع و بيتابي
نکند و همچنين شکايت پيش مخلوقات خداوند ننمايد (ايماني،1388).لازم
به يادآوري است که منظور از صبر در ديدگاه اسلام، تحمل عجزآميز نيست
(حسين­ثابت، 1387). در حقيقت برخلاف آنچه عوام مي­پندارند صبر به معناي به
انتظار قضا و قدر الهي نشستن، بي­حرکتي و تلاش نکردن نيست؛ بلکه بيشتر به
معناي مقاومت و ايستادگي در برابر هر آن چيزي است که بر انسان از بلايا و
مصايب ناگوار آيد. افراد صبور کساني نيستند که در برابر ظلم ظالم،
فزون­طلبي و تلخي و ناگواري مصيبت­ها تسليم شوند، بلکه کساني هستند که توان
تحمل سختي­ها و مشکلات را دارند، بر خود مسلط هستند و از تعادل خارج
نمي­شوند. اينان هنگام بروز يک مشکل، به خوبي مي­انديشند و به­موقع و
به­اندازه اقدام مي­کنند. پس نه صبر به معناي سکون و سکوت است و نه هر سکون
و سکوتي نشانه بردباري است (همان منبع ).در ساير منابع اسلامي نيز
به مفهوم صبر اشاره شده است. امام محمد غزالي(1351) در کتاب احياء علوم
دين مي­گويد: «صبر عبارت است از پايداري و ثبات لشگري در برابر لشگري ديگر
که به علت تضاد بين خواسته­ها و تمايلاتشان با يکديگر به درگيري و جنگ
پرداخته­اند. به عبارت ديگر صبر پايداري انگيزه دين در برابر انگيزه شهوت
است، چنانچه انگيزه ديني در انسان ثابت و راسخ شود و بر انگيزه شهوت غلبه
نمايد وبطور مستمر با خواسته­هاي شهواني مبارزه کند؛ چنين انساني در زمره
صابرين خداوند را ياري مي­دهد».

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق صبر

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق صبر,مبانی نظری و پیشینه تحقیق صبر,پیشینه تحقیق صبر,دانلود مبانی نظری صبر,صبر