دانلود پایان نامه زمان مناسب عمليات زيركوبي روسازي راه آهن در كشور

دانلود پایان نامه زمان مناسب عمليات زيركوبي روسازي راه آهن در كشور

دانلود-پایان-نامه-زمان-مناسب-عمليات-زيركوبي-روسازي-راه-آهن-در-كشوردانلود پایان نامه زمان مناسب عمليات زيركوبي روسازي راه آهن در كشورنوع فایل : پاورپوینتتعداد اسلایدها: 270فهرست مطالب مهندسی عمرانمقدمه:سيستم حمل و نقل از زير بناهاي اقتصادي هر كشوري است. زيرا سيستم حمل و نقل با تمامي بخشهاي كشور در ارتباط است و در اين ميان سيستم حمل و نقل ريلي از اساسيترين بخشهاي سيستم حمل و نقل بوده و شامل فعاليت در دو بخش مسافر و كالا ميباشد كه ايمني و راحتي سفر از برتريهاي اين سيستم حملي و نقلي بر ديگر سيستمها ميباشد.احداث خطوط راهآهن هزينه اوليه بالايي دارد و هزينههاي تعمير و نگهداري آن نيز درصد زيادي از هزينههاي كل خط را در بر مي گيرد. بنابراين هرگونه پيشرفت در زمينه مديريت تعمير و نگهداري و نيز پيشرفت در تكنولوژي عمليات تعمير و نگهداري، تاثير زيادي در كاهش هزينهها خواهد داشت. لذا با توجه به قابل ملاحظه بودن هزينههاي تعمير و نگهداري، بررسي انواع خرابي-هاي خط و علل ايجاد آن و نيز تعيين زمان و روش مناسب براي رفع آنها از مسايل مهم در زمينه مهندسي راه آهن و سيستم مديريت نگهداري خط بشمار مي رود.با داشتن منحني زوال خط بر اساس خرابيهاي شناخته شده، اين امكان براي مديران در بخش تعمير و نگهداري خط آهن ايجاد ميكند كه بر اساس آن بتوان در مورد وضعيت خطوط و روشهاي تعمير و نگهداري براي حال و آينده تصميمگيري نمود.برنامهريزي و تعيين زمان مناسب براي انجام عمليات زيركوبي روسازي خطوط راهآهن در جهت رفع خرابيهاي مرتبط با آن، نيازمند مطالعه و مديريت در دو زمينه تخصصي خط و ماشينآلات مكانيزه ميباشد كه با مديريت و شناخت خوب خرابيهاي ايجاد شده در خطوط ميتوان برنامهريزي مناسبتر و بهينهتري براي استفاده از دستگاههاي مكانيزه و بويژه دستگاه زيركوب داشت كه آن هم نيازمند مديريت خوب در زمينه استفاده بهينه از ماشينآلات مكانيزه ميباشد.در اين پاياننامه، سعي بر معرفي و شناخت انواع خرابيها و مكانيزم آنها در راستاي تعيين زمان مناسب براي استفاده از دستگاه زيركوب در رفع آنها شده است.فهرست مندرجاتچكيده……………………………………………………………………………………………………………………………1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………2فصل اول: تعريف مسئلهيكي از عوامل مهمي كه در بهبود و عملكرد درست و بهينه خطوط راهآهن موثر است، تعمير و نگهداري كافي و به موقع آن است كه پس از ساخت و احداث خطوط، بخش اعظم كارهاي جاري راهآهن به آن اختصاص دارد. عمليات نگهداري خطوط و رفع نواقص خط نظير افتادگيها، انحراف از محور، تعويض قطعات پابند و تراورسهاي معيوب و حفظ خصوصيات استاندارد بالاست در حد تعيين شده، بسيار وقتگير و پر هزينه است.همچنانكه در مقدمه پروژه آمده است، مديريت و برنامهريزي براي تعمير و نگهداري و ماشينآلات مكانيزه، مستلزم شناخت بهتر انواع خرابيهاي خط ميباشد. انواع خرابيهاي خط بازه وسيعي را شامل مي-شوند و هر كدام اثر خاص روي خط و وسيله نقليه دارند. خرابيها در حالت كلي به دو بخش: خرابيهاي هندسي و خرابيهاي مكانيكي قابل تقسيم است. خرابي پارامترهاي هندسي خط در حدود 5 الي 15 برابر سريعتر از خرابي پارامترهاي مكانيكي رخ مي دهد. [5]از مهمترين و تأثيرگذارترين نوع خرابي هندسي، نشست خط و يا تغييرات در پروفيل طولي خط ميباشد. نشستهاي ايجاد شده با توجه به دامنه و فركانس باعث اعمال اضافه نيروهاي ديناميكي قابل توجهي در خط ميشوند. با گذشت زمان و عبور ترافيك از روي خط به تدريج سايش در اجزاء مختلف خط ظاهر شده و بر ميزان نامنظميهاي هندسه خط نيز افزوده ميشود. بنابراين لازم است بر اساس يك برنامه معين، كل خط در دورههايي مورد بازبيني قرار گرفته و با استفاده از ابزار آلات و ماشينهاي ثبات پروفيل طولي خط برداشت و ثبت شود و اگر ميزان نشستها به حد نامطلوب رسيده باشند، خط با انجام عمليات زيركوبي مورد تعمير و اصلاح قرار گرفته و كيفيت آن به حد مطلوب ارتقاء داده شود.ناهمواريهاي طولي خط يا از خود ريل ناشي ميشوند و يا از نشست بالاست (يا بستر). ناهمواري-هاي ريل كه به صورت موجهايي با سطح براق و طول موجهاي كوتاه نمايان ميشوند، كاريوگيشن ناميده ميشوند. اين ناهمواريها داراي فركانس بالا بوده و از طريق سنگزني ريل اصلاح ميشوند. دسته دوم خرابيها از ناهمواريهاي بالاست يا بستر ناشي شده و با زيركوبي اصلاح ميشوند. اين ناهمواريها داراي طول موجهايي بزرگتر ميباشند. بنابراين مطالعه تأثير اشكال مختلف ناهمواريهاي طولي خط در اضافه نيروهاي ديناميكي و تنش اجزاء مختلف خط از اهميت ويژهاي برخوردار است و ميتواند به عنوان ابزاري جهت تعيين مقادير حدي خرابيها و زمان لزوم انجام عمليات تعمير و نگهداري مورد استفاده قرار گيرد.1- 1- تعريف كلي مسئله……………………………………………………………………………………………………….41- 2- نياز به مطالعه در مورد مسئله………………………………………………………………………………………….51- 3- اثرات مهم مطالعه بر مسئله از نظر بهبود آن…………………………………………………………………………..61- 4- اهداف و فرضيات ………………………………………………………………………………………………………….61- 5- دامنه اثر مسئله در جامعه علمي و اجتماع …………………………………………………………………………..61- 6- محدوديتها و ساختار پاياننامه…………………………………………………………………………………………..7ماشين رگلاتور[22] Sفصل دوم: كاوش در متون (مروري بر تحقيقات انجام شده تاكنون)مقدمههمچنان كه ميدانيم، شروع هر مطالعه و پروژه علمياي، نيازمند جستجو و كاوش در متون و تجربيات گذشته ميباشد؛ كه دستاورد آن چيزي جز يافتن راهكارهاي مفيد در جهت مطالعه بهتر و بهينه در آن زمينه، نخواهد بود.از نيازهاي اوليه مطالعاتي در زمينه راهآهن پرداختن به بحث روشهاي بهينه و كارآمد در تعمير و نگهداري خطوط و پرداختن به چالشهاي موجود در اين دايره است. متأسفانه در اين زمينه تحقيقات بسيار اندك و شايد معادل صفر انجام گرفته است. عليرغم اين واقعيت كه پرداختن و توجه تحقيقات به اين قسمت نه تنها منطقي مينمايد بلكه به لحاظ اقتصادي ميتوان آن را از الويتهاي اوليه مديريت در راهآهن ايران دانست.موضوع پروژه حاضر، موضوعي بسيار سودمند در زمينه مديريت نگهداري خطوط ريلي براي راهآهن كشور بوده و متأسفانه تاكنون مطالعه مؤثري با توجه به اهميت فراوان آن در بحث مديريت نگهداري خطوط راهآهن كشور صورت نگرفته است.در فصل حاضر گزيدهاي از مطالعاتي از قبيل مقالات، تزها و پروژهها، كتابها و كنفرانسهايي كه در ارتباط با موضوع پروژه حاضر انجام گرفته، در جهت ارائه منبعهاي مطالعاتي در اين زمينه، براي دانشجويان و محققين آينده، آورده شده است. البته لازم به تذكر ميباشد كه در فصل حاضر سعي شده عنوان مطالعات بطور كامل ارائه شود و در ادامه چكيده و نتايج آنها آورده شود.2-2- بررسي مقالاتدر اين بخش از رساله حاضر به جهت پرهيز از تكرار مطالب مقالاتي كه رفرنس بوده، بدليل استفاده از مطالب آنها در ديگر بخشهاي رساله، به ذكر كامل عنوان مقالات و مختصري از چكيده آنها بسنده شده است. ضمناً بيشتر مقالات جمعآوري شده بدليل ارائه آنها در همايشها و كنفرانسهاي حمل و نقل ريلي، در بخش بررسي كنفرانسها آورده شده است.– چكيده:نگهداري خط، تضمين كننده آمادگي خط در استاندارد مورد نياز ميباشد و مديريت نگهداري خط با برنامهها و كنترلهاي مورد نياز براي انجام اين امر از اهميت فراواني برخوردار ميباشد. به علت اينكه مديريت نگهداري خط بستگي به بسياري از عملكردهاي خط دارد، اطلاعاتي كه نياز به جمع آوري، آناليز و تجزيه مقايسهاي همه بخشهاي خط ميباشد و نياز به يك سيستم مديريت نگهداري خط خوب طراحي شده به منظور نگهداري ثابت و تصميمات نوسازي دارد.موقعيت سيستم (TMM) مديريت نگهداري خط بستگي به اين دارد به چه آساني اطلاعات مي توانند در دسترس باشند، بررسي شوند و آناليز شدند. انجام تحقيق، اجراي تجزيه و تحليل و ترسيم پلان هاي منسجم براي بخشهاي متعدد خط در دفعات متعددي از سال، مستلزم پروسه اي از سنجشهاي وضعيت، ثبت هاي ترافيك، اطلاعات هزينه، داشتن فهرست دادهها و تاريخچه نگهداري مي باشد. بنابراين كنترل مجموعهاي از دادهها براي اجراي مديريت نگهداري خط، وظيفهاي مهم بوده و نياز به طراحي سيستم مديريت نگهداري خط (TMM) دارد.مقاله مذكور توسط آقاي ليشبرگر كه از محققين شركت پلاسر اتريش ميباشند، نگارش شده است و به مطالبي در ارتباط با ساختار و عملكرد اجزاي خطوط ريلي، مديريت و نگهداري آنها پرداخته است.مقاله مذكور توسط محقق ژاپني صورت گرفته و در آن به خرابيهاي خط، بار محوري وارده به خط و همچنين به مديريت هزينهها در تعمير و نگهداري خطوط پرداخته شده آست.2- 1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………102- 2- بررسي مقالات ……………………………………………………………………………………………………………102-2-1- فلسفه مديريت تعمير و نگهداري خطوط ريلي ……………………………………………………………………….112-2-2- سيستم حمل و نقل ريلي و نگهداري آن …………………………………………………………………………….112-2-3- بهينه كردن نگهداري خطوط ريلي در خطوط بالاستي ………………………………………………………………122-2-4- بررسي ارتباط بين سازه خطوط و خرابيهاي خط در خطوط بالاستي ……………………………………………..122-2-5- طراحي خطوط ريلي با سرعت بالا ……………………………………………………………………………………132-2-6- بررسي تأثير سايگريد بر روي رشد نامنظمي در Tokaido Shinkansen ..ا……………………………………….132-2-7- دستورالعمل اندركنش غير خطي بين ريل و چرخ با در اعمال جفت نيروي افقي و عمودي ……………………132-2-8- مطالعات ژاپنيها بر روي زوال خطوط ريلي بالاستي ………………………………………………………………..132- 3- بررسي تزها و پروژهها …………………………………………………………………………………………………..132-3-1- بررسي مبنائي رواداريهاي پارامترهاي هندسي خط ………………………………………………………………132-3-2- بررسي روابط بين مشخصات ترافيك و خرابي روسازي راه آهن ايران …………………………………………….162-3-3- برنامه زمانبندي و بهينه سازي تعمير و نگهداري خطوط ريلي …………………………………………………….172-3-4- برنامهريزي عمليات نگهداري و تعمير خطوط ريلي با استفاده از اطلاعات ماشين اندازهگير خطEM120 .ا……172-3-5- مشخصات فني ماشين اندازهگير خط ……………………………………………………………………………….232-3-6- ارتقاء عملكرد ماشينهاي زيركوب موجود در راهآهن ايران …………………………………………………………262-3-7- مدلسازي زوال خطوط ايران ……………………………………………………………………………………………292-3-8- مقدمهاي بر سيستم جامع مديريت و نگهداري خطوط راهآهن …………………………………………………..312-3-9- بررسي و ارائه الگوريتم مناسب براي مدل زوال خطوط با بالاست راهآهن ايران ………………………………..322- 4- بررسي كتابها و آييننامه …………………………………………………………………………………………………342-4-1- روشهاي نگهداري خطآهن …………………………………………………………………………………………….342-4-2- مقدمهاي بر مديريت نگهداري و تعمير خطوط راهآهن (TMM) .ت…………………………………………………342-4-3- نگهداري و تعميرات زيرسازي و روسازي خطوط ريلي ………………………………………………………………342-4-4- اصول مهندسي روسازي خطآهن …………………………………………………………………………………….352-4-5- راهآهن1- روسازي و برقي كردن ………………………………………………………………………………………352-4-6- مهندسي راهآهن- تئوري و كاربرد ……………………………………………………………………………………362-4-7- خلاصه خطوط ريلي(شكل، پايداري راه، نگهداري و اقتصاد)………………………………………………………..362-4-8- مديريت زمين شناسي و زيرسازي خطوط ريلي……………………………………………………………………..362-4-9- مهندسي راهآهن ……………………………………………………………………………………………………….372-4-10- خطوط ريلي مدرن ……………………………………………………………………………………………………..372-4-11- نشريه مشخصات فني عمومي روسازي راهآهن…………………………………………………………………..382-4-12- فيش شماره 715-1 R آيين نامه UIC….ا…………………………………………………………………..و………..382- 5- بررسي كنفرانسها …………………………………………………………………………………………………………442-5-1- هفتمين همايش حمل و نقل ريلي (دانشگاه صنعتيشريف، ارديبهشت 1383) ………………………………….442- 5-1-1- بهينهسازي و نگهداري خطوط ريلي………………………………………………………………………………..442-5-1-2- كاربرد تابع نيمه تغيير نما در تحليل كمي خرابي خطوط راهآهن ………………………………………………..512-5-2- ششمين همايش حمل و نقل ريلي (دانشگاه اميركبير، 1383)…………………………………………………….522- 5-2-1- تحليل گراف ماشين اندازهگير خط ………………………………………………………………………………….522- 5-2-2- آناليز كامپيوتري گراف اندازهگيري پارامترهاي خط ………………………………………………………………..622-5-3- پنجمين همايش حمل و نقل ريلي (دانشگاه علموصنعت، اسفند 1378)…………………………………………652- 5-3-1- پديده ناهمواريهاي موجي شكل ريلها و تأثيرات آن در واكنش ديناميكي اجزاء خط …………………………..652-5-4- چهارمين همايش حمل و نقل ريلي (آذر 1377) ……………………………………………………………………..652-5-4-1- بررسي ناهمواريهاي خط و روشهاي اندازهگيري آنها …………………………………………………………….652-5-5- سومين همايش حمل و نقل ريلي (شهريور 1376) …………………………………………………………………732-5-6- سومين همايش دانشجويي حمل و نقل ريلي (سال 1386) ………………………………………………………732-5-6-1- بررسي مبنائي رواداري هاي پارامترهاي هندسي ديلم …………………………………………………………732-5-7- اولين همايش دانشجويي حمل و نقل ريلي (سال 1380) ………………………………………………………….742-5-7-1- اندازهگيري جابجايي خط و اصلاح آن با ماشين زيركوبي …………………………………………………………742- 5-7-2- مدلهاي تحليل خطوط راهآهن ………………………………………………………………………………………742-5-7-3- پيشبيني عمر بالاست عاملي مؤثر در تعيين بهترين زمان بهسازي و باسازي خطوط راهآهن………………752-5-8- دومين سمينار بهرهوري ماشينآلات مكانيزه تعمير و نگهداري خط، دي1380) …………………………………..752-5-8- 1- بهرهبرداري به مقدار وصحيح ازماشين آلات نگهداري خطوط …………………………………………………..752-5-8-2- تاثير مديريت ماشين آلات در بهينه نمودن هزينه هاي نگهداري خط ……………………………………………772-5-8- 3- ضرورت بازنگري در سيستمهاي مديريتي ماشينآلات مكانيزه ………………………………………………….782-5-9- ششمين همايش ارتقاء ايمني و پيشگيري از سوانح ريلي (دي 1383) …………………………………………782-5-9-1- بررسي ميزان كارايي تعميرات مكانيزه بر بهبود پارامترهاي هندسي خط و افزايش ايمني…………………..782-5-9-2- سيستم بازرسي روزانه خط …………………………………………………………………………………………862- 6- سؤالات مطرح شده و يافتهها تاكنون …………………………………………………………………………………….882-6-1- بارهاي ديناميكي اضافي………………………………………………………………………………………………..892-6-2- مقدار حداكثر تنش ايجاد شده در ريل…………………………………………………………………………………..962-6-3- مدلهاي نشست خط ……………………………………………………………………………………………………1002-6-4- مدلهاي بررسي اندركنش خط – وسيله نقليه ……………………………………………………………………….1042-6-5- مطالعات انجام گرفته توسط Esveldا ………………………………………………………………………………….1072-6-6- مطالعات انجام گرفته در مورد كاريوگيشن…………………………………………………………………………….1102-6-7- نشست خط………………………………………………………………………………………………………………1122-6-8- هندسه خط……………………………………………………………………………………………………………….1132-6-9- استانداردهاي كيفيت خط …………………………………………………………………………………………….1142-6-10- كيفيت ذاتي خط ………………………………………………………………………………………………………1152-6-11- شكل ذاتي خط ………………………………………………………………………………………………………..1162-6-12- بالا بردن كيفيت ذاتي خط…………………………………………………………………………………………….1222-6-13- مزاياي خط با كيفيت ذاتي بالا……………………………………………………………………………………….124فصل سوم: روش تحقيقدر انجام اين پروژه از روش مطالعه كتابخانهاي و ميداني استفاده شده است. كه بسياري از مطالب پروژه حاضر حاصل مطالعات متون گذشته و كارهايي كه در گذشته در ارتباط با موضوع پروژه انجام پذيرفته، بوده است كه با مراجعه به كتابخانهها و دانشگاههاي مختلف كشور و تهران، آرشيو مركز تحقيقات راهآهن، كتابخانه ساختمان شهيد كلانتري راهآهن و …، گردآوري شدهاند. استفاده از نظرات مديران و كارشناسان راهآهني، پيشكوستان و افراد خبره در راهآهن بويژه مديران امور نگهداري مناطق شركت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني در جهت كسب اطلاعات سودمند مرتبط با موضوع از ديگر منابع اين پروژه بوده است كه اين بدليل انجام بسياري از فعاليتهاي جاري بصورت سنتي در راهآهن و منطبق كردن آن با منابع علمي بوده است. با عنايت به تجربه فني- شغلي اينجانب و بازديدهايي كه از مناطق نگهداري و طول خطوط داشتهام و بازديد ميداني از برخي پروژههاي مرتبط با موضوع از ديگر روشهاي گردآوري اطلاعات بوده است.3-2- دستورالعملهاي جمعآوري اطلاعات و روشهاي بكار گرفته شده3-2-1- سطوح مديريت شبكه و پروژه در ايرانسطوح مديريت به صورت تفكيك شده وجود ندارد. ليكن ممكن است كه اداره خط و ابنيه فني را به مدير شبكه و ادارات نواحي را به عنوان مديران پروژه محلي توصيف كرد. هر چند تفكيك وظايف فوق به طور كامل رعايت نشده است و همه وظايف در كل اجرا نميشود، به طور معمول روال كارها به صورت زير است: نگهداري جاري (مانند سفت كردن پيچها، جوشكاري، ريل هاي شكسته و يا زيركوبي دستي) كه در طول سال و به طور اتفاقي در طول خط و ابنيه فني پيش ميآيد كه تحت نظارت نواحي و اداره كل خط به وسيله حوزهها اجرا مي شود. با برنامهريزيهاي قبلي اداره كل خط و ابنيه و تحت نظارت معاونت فني راه-آهن اجرا ميشود. طرحهاي نوسازي خط كه در برنامهريزيها پيش بيني شدهاند هزينه قابل توجهي را تشكيل ميدهند. براي تصويب، اين طرحها در اداره كل خط مورد بررسي قرار گرفته و نهايتاً برنامه نگهداري و تعمير خط در دفتر مركزي راهآهن تنظيم و پس از تصويب معاونت فني راهآهن به نواحي ابلاغ ميگردد. در واقع ادارات خط نواحي به عنوان مديريت پروژه كارهاي زير را انجام مي دهند:3- 1- روش بكار گرفته شده و دلايل آن ……………………………………………………………………………………….1273- 2- دستورالعملهاي جمعآوري اطلاعات و روشهاي بكار گرفته شده …………………………………………………….1273-2-1- سطوح مديريت شبكه و پروژه در ايران ………………………………………………………………………………..1273-2-2- وضعيت جمعآوري اطلاعات در ايران ……………………………………………………………………………………1283- 3- تعاريف، اختصارات و نشانههاي رياضي ………………………………………………………………………………….1293- 4- برنامه كامپيوتري استفاده شده …………………………………………………………………………………………..1303- 5- ارائه مباحث ضروري علمي …………………………………………………………………………………………………1303-5-1- بررسي شبكه خطوط ريلي ايران ……………………………………………………………………………………….. 1323-5-2- تاريخچه راهآهن در ايران …………………………………………………………………………………………………. 1333-5-3- وضعيت موجود راه آهن ايران …………………………………………………………………………………………….. 1353-5-4- وضعيت حمل و نقل بار و مسافر در شبكه خطوط …………………………………………………………………….. 1393-5-5- تعمير و نگهداري خطوط ريلي ايران …………………………………………………………………………………….. 1413-5-6- سطوح مديريت شبكه و پروژه در ايران ………………………………………………………………………………… 1453-5-7- عوامل و مراحل مورد نياز در ساخت مدل زوال خط ………………………………………………………………….. 1463-5-8- شيوههاي ارزيابي خط (توصيف و ثبت خرابيها) ……………………………………………………………………. 1483-5-9- اندازهگيري ناهمواريهاي خط …………………………………………………………………………………………..1633-5-10- مشخصات هندسي خط …………………………………………………………………………………………….. 1643-5-11- مصالح بالاست ……………………………………………………………………………………………………….. 1693-5-12- ساخت و اجراي خطوط بالاستي …………………………………………………………………………………. 1783-5-13- تعمير و نگهداري خط ………………………………………………………………………………………………… 1793-5-14- خرابيهاي خط …………………………………………………………………………………………………………. 194ماشين سرند بالاستفصل چهارم: جمعآوري اطلاعات4- 1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………2064- 2- موضوعات مورد نظر …………………………………………………………………………………………………….2084-2-1- بررسي عوامل مؤثر در لزوم انجام عمليات زيركوبي………………………………………………………………2084-2-2- عوامل مؤثر در اضافه نيروهاي ديناميكي …………………………………………………………………………..2084-3- اطلاعات لازم براي هر سؤال از سؤالات موضوع تحقيق …………….. ………. ……………………………. ……2094-3-1- عوامل مؤثر در اضافه نيروهاي ديناميكي …………….. ………. …………………………………………. ……2094-3-2- تحليل ديناميكي سيستم وسيله نقليه و سطح ناهموار خط…………….. …. ……………………….. ……2154-3-3- بررسي تأثير اضافه نيروهاي ديناميكي بر اجزاء مختلف خط …………… …………………………… ………..2164-4- مشكلات در جمعآوري اطلاعات ………………………………………………………………………………………..223فصل پنجم: تحليل اطلاعات و ارائه نتايج5- 1- تحليل اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………..2265-1-1- تحليل ديناميكي سيستم وسيله نقليه و سطح ناهموار خط …………………………………………………….2265-1-2- بررسي تأثير اضافه نيروهاي ديناميكي بر اجزاء مختلف خط………………………………………………………..2355-1-3- بررسي اثر تركيبات مختلف ريل، تراورس و بالاست در نشست مجاز خط………………………………………. 2395-1-4- بررسي عوامل مؤثر در لزوم انجام عمليات زيركوبي…………………………………………………………………2405-1-5- تعيين حداكثر نيروي ديناميكي مجاز ………………………………………………………………………………… 2435- 2- نتيجهگيري در مورد هريك از سؤالات يا فرضيات تحقيق ……………………………………………………………..2445- 3- نتيجهگيري در مورد شكل تحقيق ……………………………………………………………………………………….2455- 5- كاربردهاي عملي و تئوري ………………………………………………………………………………………………..2475- 6- پيشنهادهاي تحقيقاتي براي آينده ……………………………………………………………………………………..247يوستها ……………………………………………………………………………………………………………………………248منابع و مراجع فارسي…………………………………………………………………………………………………………….251منابع و مراجع لاتين ……………………………………………………………………………………………………………….253چكيده انگليسي …………………………………………………………………………………………………………………..254نمونه هاي آلودگي بالاستفهرست جداولجدول (2-1)، حدود انحرافات معيار خرابي در راه آهن فرانسه برحسب ميليمتر…………………………………………………20جدول (2-2)، وضعيت خط براساس مقادير انحراف معيار…………………………………………………………………………… 54جدول (2-3)، اندازه انحراف معيار پارامترهاي مختلف خط……………………………………………………………………………54جدول (2-4)، وضعيت خطوط بر حسب مقادير CTR………ا……………………………………………………………………………56جدول (2-5)، وضعيت خط براساس فركانس نقاط اوج…………………………………………………………………………………..59جدول (2-6)، مقادير دامنه و ديرش نشانههاي كليدي براي تغييرات منفرد……………………………………………………………61جدول (2-7)، روشهاي رفع خرابيهاي خط…………………………………………………………………………………………………83جدول (2-8)، مقادير پارامترهاي رابطه Eisenmann …ا…………………………………………………………………………………92جدول (2-9)، مقادير ضرايب انحراف خطي………………………………………………………………………………………………..94جدول (2-10)، تنشهاي مجاز خمشي در پاي ريل در اثر بارهاي تكراري………………………………………………………………98جدول (2-11)، تنشهاي مجاز برشي ريل در اثر بارهاي تكراري………………………………………………………………………..99جدول (2-12)، ضرايب معادله شماره (2-12)…………………………………………………………………………………………….104جدول (2-13)، نتايج تحليل ديناميكي خط ……………………………………………………………………………………………….110جدول (2-14)، حدود ناهمواري خط در سرعت 200 كيلومتر در ساعت……………………………………………………………….115جدول (3-1)، آمار شبكه ريلي ايان……………………………………………………………………………………………………….138جدول (3-2)- الف، ويژگيهاي ادوات روسازي خطوط راهآهن ايران………………………………………………………………………144جدول (3-2)- ب، ويژگيهاي هندسي خطوط راهآهن ايران ………………………………………………………………………………145جدول (3-3)، تعريف خرابيهاي نوع 3R بر مبناي تحقيقات Uzariski……ا………………………………………………………………153جدول (3-4)، اضافه عرض خط در قوسها……………………………………………………………………………………………………165جدول (3-5)، رواداريهاي مجاز مشخصات هندسي طبقات مختلف خطوط……………………………………………………………..168جدول (3-6)، حداكثر انحراف افقي مجاز خط………………………………………………………………………………………………..169جدول (3-7)، ضوابط آيين نامه هاي معتبر دنيا در مورد آزمايشهاي كنترل كيفي بالاست…………………………………………….174جدول (3-8)، مقادير مجاز نتايج آزمايشهاي بالاست و روش انجام آن…………………………………………………………………….174جدول (3-9)، درصد وزني عبوري مجاز از الكهاي مختلف براي بالاست مصرفي در راهآهن……………………………………………..175جدول (3-10)، نمونه فعاليتهاي نگهداري انجام گرفته در سال 83………………………………………………………………………….193جدول (4-1)، مشخصات مكانيكي ريلها……………………………………………………………………………………………………..219جدول (5-1)، محاسبه مقدار نيروي ديناميكي………………………………………………………………………………………………..228جدول (5-2)، مقايسه مقادير ضريب ضربه محاسبه شده……………………………………………………………………………………..229جدول (5-3)، مقادير ضريب ضربه محاسبه شده براي سرعت 80 كيلومتر در ساعت………………………………………………………230جدول (5-4)، مقادير ضريب ضربه محاسبه شده براي سرعت 100 كيلومتر در ساعت……………………………………………………..231جدول (5-5)، مقادير ضريب ضربه محاسبه شده براي سرعت 120 كيلومتر در ساعت……………………………………………………..232جدول (5-6)، مقادير ضريب ضربه محاسبه شده براي سرعت 160 كيلومتر در ساعت………………………………………………………233جدول (5-7)، مقادير ضريب ضربه محاسبه شده براي سرعت 200 كيلومتر در ساعت……………………………………………………234فهرست اشكالشكل 2-1، تغييرات انديس كيفي مسير باگذشت زمان……………………………………………………………………………………4545شكل 2-2، تغييرات انديس كيفي مسير باگذشت زمانهاي متوالي…………………………………………………………………….46شكل 2-3، نسبت افزايش Q با افزايش سرعت درمسيرهاي سه گانه……………………………………………………………………48شكل 2-4، نمايش نيروي جانبي ناشي از افزايش بار محوري براي مسيرهاي سهگانه…………………………………………………49شكل 2-5، تأثيرافزايش بار محوري براي مسير با نگهداري خوب …………………………………………………………………………..50شكل 2-6، تأثير افزايش بارمحوري براي مسير با نگهداري متوسط ………………………………………………………………………..50شكل 2-7، ناهمواري خط ريل برحسب منشاء اثرشان……………………………………………………………………………………….69شكل 2-8، دستگاه شتابسنج ……………………………………………………………………………………………………………………70شكل 2-9، مقطع خطوط با بالاست …………………………………………………………………………………………………………….88شكل 2-10، نمودار مربوط به روابط ارائه شده براي ضرايب ضربه بر اساس تئوريهاي مختلف ………………………………………………91شكل 2-11، اضافه نيروهاي وارده بر خط بر حسب سرعت، بار محوري و كيفيت خط ……………………………………………………….93شكل 2-12، نرخ اضمحلال خط……………………………………………………………………………………………………………………..95شكل 2-13، افزايش در هزينههاي نگهداري خط در مقابل سرعت، بار محوري و كيفيت خط………………………………………………..95شكل 2-14، تنشهاي مجاز خمشي در ريل (نمودار Smith)……ا……………………………………………………………………………..97شكل 2-15، جزئيات سطح تماس چرخ و ريل ………………………………………………………………………………………………….. 99شكل 2-16، رابطه نشست بالاست با تكرار بار………………………………………………………………………………………………..101شكل 2-17، دل ديناميكي خط – وسيله نقليه…………………………………………………………………………………………………105شكل 2-18، مدل يك تير بر روي بستر الاستيك………………………………………………………………………………………………..106شكل 2-19، مدل تير دوگانه بر روي بستر الاستيك……………………………………………………………………………………………106شكل 2-20، مدل تير با تكيهگاههاي مجزا………………………………………………………………………………………………………107شكل 2-21، نماي كلي مدل RAIL ..ا…………………………………………………………………………………………………………….109شكل 2-22، تابع سينوسي براي مدل سازي ناهمواري سطح ريل…………………………………………………………………………109شكل 2-23، درصد افزايش شتاب و نيروهاي تماسي بر حسب دامنه كاريوگيشن………………………………………………………1112-24، پروفيل طولي روي ريل(a) و نمودار نشست خط در يك مقطع (b) .ا……………………………………………………………….1132-25، نمايش سه بعدي پروفيل سطح ريل……………………………………………………………………………………………………1132-26، تأثير كيفيت ذاتي خط در عمليات زيركوبي……………………………………………………………………………………………1162-27، اثر شكل ذاتي خط قبل و بعد از زيركوبي …………………………………………………………………………………………….118شكل 2-28، تأثير شكل ذاتي خط در سيكلهاي مختلف زيركوبي…………………………………………………………………………118شكل 2-29، تأثير شكل ريل(a) و شكل بستر بالاست (b) در شكل كلي خط……………………………………………………………119شكل 2-30، تأثير شكل ريل در شكل خط بعد از تعويض بالاست…………………………………………………………………………..120شكل 2-31، تأثير شكل ريل در شكل خط بعد از زيركوبي…………………………………………………………………………………….120شكل 2-32، تأثير شكل بستر بالاست در شكل خط…………………………………………………………………………………………..121شكل 2-33، نمودار نشست زير تراورس در مقابل اصلاح زيركوبي…………………………………………………………………………..123شكل 2-34، باقيمانده اصلاح اعمالي به تراورس……………………………………………………………………………………………….124شكل 2-35، تأثير كيفيت ذاتي خط در طول دورههاي تعمير و نگهداري………………………………………………………………………125شكل 3-1، تصاوير اولين خط ريلي در ايران ………………………………………………………………………………………………………133شكل 3-2، افتتاح خط ريلي در ايران……………………………………………………………………………………………………………….134شكل 3-3، نقشه محورهاي راه آهن ايران……………………………………………………………………………………………………….136شكل 3-4، وضعيت موجود شبكه خطوط ريلي ايران……………………………………………………………………………………………1373-13، مقطع عرضي بالاست در راهآهن يك خطه مستقيم…………………………………………………………………………………..1703-14، مقطع عرضي بالاست در راهآهن يك خطه در قوس……………………………………………………………………………………1703-15، مقطع عرضي بالاست در راهآهن دو خطه مستقيم……………………………………………………………………………………1713-16، مقطع عرضي بالاست در راهآهن دو خطه در قوس…………………………………………………………………………………….171شكل 3-17، نمونه هاي آلودگي بالاست………………………………………………………………………………………………………..176شكل 3-18، نمونه خرابي رويش گياهان………………………………………………………………………………………………………..176شكل 3-19، كافي نبودن بالاست در شانه و خط……………………………………………………………………………………………….177شكل 3-20، زهكشي نامناسب كناره خط………………………………………………………………………………………………………177شكل 3-21، جريان نامناسب آب در سازه هاي زهكش………………………………………………………………………………………..178 AbstractAll railway track component responsibilities are provision of smooth and suitable surface for moving trainIn running stage because of less quality of track, all the members would be inspected, controlled and repair by regular way and proceduresBecause of very high railway track maintenance cost, Optimization of maintenance cost is very important m railway engineening. Among the Track gradations, vertical distortion is very important due to excess dynamic loads. Increasing dynamic load may result in degradation of track component, So by maintenance activities (Tamping) track-vertical irregularities should be correctedIn this study, excess dynamic load on the track is determined by dynamic analysis of vehicle-track system in various speed of moving vehicle and sine-shaped surface deformation of rail. After analysis, effects of excess loads in rail, sleeper and ballast layer is studied and critical excess dynamic load is determined. Finally based on critical excess dynamic load, as well as track irregularities tamping period is obtained

دانلود فایل

دانلود فایل پایان نامه زمان مناسب عمليات زيركوبي روسازي راه آهن در كشور

دانلود, پایان, نامه, زمان, مناسب, عمليات, زيركوبي, روسازي, راه, آهن, در, كشور