مبانی نظری بیت المال در پرداخت دیه

مبانی نظری بیت المال در پرداخت دیه

مبانی-نظری-بیت-المال-در-پرداخت-دیه فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 49فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع کامل:بیت المالدر
لغت به معنای «خانه ی دارایی» یا جایی که مالی در آنجا نگه دارند اما
درصدر اسلام بیت المال به معنی جایی بود که در آن اموالی را که همه
مسلمانان را در آن حقی بود می نهادند. امروزه در زبان فارسی بیت المال نه
به معنی جای اموال بلکه به معنی هر مالی است که همه مردم در آن سهم دارند و
غالبا به اموال دولتی گفته می شود. چنانکه می گویند فلان چیز از بیت المال
است. اگر کسی چیزی را بیت المال بخواند یا مقصودش این است که باید در
نگهداری آن کوشید تا همگان از فایده ی آن بهره مند گردند یا می خواهد بگوید
که وی را نیز در آن حقی است و او نیز می تواند از آن بهره ببرد. اما گهگاه
بیت المال به مال بی صاحب یا مالی که می توان در آن دست برد نیز اطلاق می
گردد .در
حیات حضرت پیامبر(ص) مسلمانان سازمان مالی بسیار ساده ای داشتند و درآمد
آنان تنها زکات انصار توانگر و غنایم اندکی بود که در جنگ با قبایل عرب به
دست می آمد. رسول اکرم (ص) غنایمی را که در غزوات گرفته می شد در همان محل
یا در مدینه میان جنگجویان تقسیم می کرد. چنانکه غنایم غزوه بدر را به یک
اندازه میان مهاجران و انصار قسمت کرد و خود نیز مانند دیگران سهم برد.شیعیان
که عقیده دارند امامت «ریاست عامه مطلقه بر امور دین و دنیاست» می گویند
بیت المال باید در دست امام منصوص باشد و هرگونه که خود صلاح بداند اموال
مسلمانان را در راه مصالح آنان هزینه کند و در صورت نبودن امام مالیات و
دیگر دیون دینی را باید به فقیه شیعی عالمی که جانشین امام است پرداخت و در
واقع بیت المال باید در دست فقیه عادل باشد.ظاهرالامر فقهای عظام تعریفی
از معنای بیت المال بیان نکرده اند و نیز در قانون ماده ای وجودندارد که به
تبیین این موضوع پرداخته باشد از این امر بنظر میرسد که معنای لغوی ان
برای فقها و قانون پذیرفته شده است[1]  

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری بیت المال در پرداخت دیه

دانلود مبانی نظری بیت المال در پرداخت دیه,مبانی نظری بیت المال در پرداخت دیه,دانلود مبانی نظری ,بیت المال در پرداخت دیه,بیت المال,پرداخت دیه