مبانی و پیشینه تحقیق اثر مدیریت توسعه بر صادرات غیر نفتی پیشرفته
مقدمهصادرات تنها منبعی است که از آن می توان جهت دستیابی به ارز و رفع نیازهای وارداتی استفادهکرد. اما این نکته را میبایست در نظر گرفته که چنانچه ساخت، تولید و ترکیب صادرات به نوعی تغییر یابد که دارای تنوع بیشتری باشد، درآمدزایی ارزی صادرات و اطمینان به آن در کشور صادرکننده تقویت میشود. در اين ميان صادرات فناوري پيشرفته كه نشاندهنده دانش تکنولوژیک میباشد و منجر به تغيير در ماهيت فرآيند توليد از طريق توليد كالاهاي بيشتر، با كيفيتتر، متنوعتر و با هزينه توليد كمتر ميشود از اهميت ويژهاي برخوردار است. فناوري پيشرفته به عنوان يكي از عوامل مؤثر در ايجاد ثروت به حساب ميآيد كه خود موجب رشداقتصادي و افزايش مزيت نسبي كشورها ميشود، بنابراین، به منظور افزايش هر چه بيشتر رشداقتصادي، كشورها در امر صادرات تكنولوژي پيشرفته با يكديگر به رقابت ميپردازند. در این راستا و به منظور دستیابی به عملکردی صحیح، توجه به اهمیت نقش مدیریت توسعه که نظام صادراتی مناسبی را از طریق مطالعه و بررسی قوانین مربوط به تجارت خارجی و روشها و مراحل اجرایی صادرات و تبدیل آن به کالا، ارائه میدهد ضروری به نظر میرسد. در حقيقت به كمك تحقيق و توسعه ميتوان در راستاي صادرات فناوري پيشرفته به برتري(مزيت )دست يافت.با توجه به آنچه اشاره شد، در ابتداي اين فصل مباني نظری عرضه و تقاضای صادرات و همچنین نظريات تجارت بينالملل مطرح خواهد شد و در ادامه، مطالعات انجام گرفته در اين خصوص معرفي خواهند شد. 2-2- مبانی نظری عرضه و تقاضای صادراتدر این بخش با در نظر گرفتن دو کالای X و Y و دو کشور 1 و 2 ، بحث با تجزیه و تحلیل جزئی شروع شده و چگونگی دستیابی به منحنیهای پیشنهاد[1] که در واقع عرضه و تقاضای صادرات و واردات را شامل میشوند شرح داده شده و مبنای تئوری عرضه و تقاضای صادرات ارائه میشود و در نهایت امکان استفاده از منحنیهای فوق را به منظور تعیین قیمتهای نسبی و رابطه مبادله بیان میشود. 2-2-1- عرضه صادراتصادرات (X) در هر کشور تابعی از سطح قیمتهای داخلی p ونرخ ارز e می باشد که نرخ ارز هم برای هر واحد پول داخلی برحسب واحدهای ارز خارجی منظور می شود. بنابراین تابع صادرات برای سطح مشخصی از تقاضا و قیمتهای خارجی به صورت زیر میباشد: 2-1 X=X(p,e) افزایش در قیمتهای داخلی و یا افزایش نرخ ارز موجب کاهش صادرات از طریق بالارفتن قیمت کالاهای داخلی میشود. در نتیجه میتوان بیان کرد که همواره و منفی میباشند.2-2-2- تجزیه و تحلیل قیمت نسبی تعادلیدر این بخش ابتدا منحنی عرضه و تقاضای کالای x در شرایط رقابت کامل استخراج شده و در حالت قبل و بعد از تجارت به بررسی تعدل جزئی پرداخته میشود.2-2-3- نحوه استخراج منحنی عرضه x در کشور این منحنی از جمع افقی منحنیهای عرضه تمامی بنگاههای تولیدکننده در آن کشور و در شرایط رقابتی حاصل شدهاست.[1] – Offer Curves
دانلود فایل مبانی و پیشینه تحقیق اثر مدیریت توسعه بر صادرات غیر نفتی پیشرفته
مبانی, و, پیشینه, تحقیق, اثر, , مدیریت, توسعه, بر, , صادرات, غیر, نفتی, پیشرفته