مبانی و پیشینه تحقیق اثر مدیریت توسعه بر صادرات غیر نفتی پیشرفته

مبانی و پیشینه تحقیق اثر مدیریت توسعه بر صادرات غیر نفتی پیشرفته

مبانی-و-پیشینه-تحقیق-اثر-مدیریت-توسعه-بر-صادرات-غیر-نفتی-پیشرفتهمقدمهصادرات تنها منبعی است که از آن می توان جهت دستیابی به ارز و رفع نیازهای وارداتی  استفاده­کرد. اما این نکته را می­بایست در نظر گرفته که چنانچه ساخت، تولید و ترکیب صادرات به نوعی تغییر یابد که دارای تنوع بیشتری باشد، درآمدزایی ارزی صادرات و اطمینان به آن در کشور صادرکننده تقویت می­شود. در اين ميان صادرات فناوري پيشرفته كه نشان­دهنده دانش تکنولوژیک می­باشد و منجر به تغيير در ماهيت فرآيند توليد از طريق توليد كالاهاي بيشتر، با كيفيت­تر، ‌متنوع­تر و‌ با هزينه توليد كمتر مي­شود از اهميت ويژه­اي برخوردار است.‌ فناوري پيشرفته به عنوان يكي از عوامل مؤثر در ايجاد ثروت به حساب مي­آيد كه خود موجب رشداقتصادي و افزايش مزيت نسبي كشورها مي­شود، بنابراین،‌ به منظور افزايش هر چه بيشتر رشداقتصادي، كشورها در امر صادرات تكنولوژي پيشرفته با يكديگر به رقابت مي­پردازند. در این راستا و به منظور دستیابی به عملکردی صحیح، توجه به اهمیت نقش  مدیریت توسعه که نظام صادراتی مناسبی را از طریق مطالعه و بررسی قوانین مربوط به تجارت خارجی و روش­ها و مراحل اجرایی صادرات و تبدیل آن به کالا، ارائه می­دهد ضروری به نظر می­رسد. در حقيقت به كمك تحقيق و توسعه مي­توان در راستاي صادرات فناوري پيشرفته به برتري(مزيت )‌دست يافت.با توجه به آنچه اشاره شد،‌ در ابتداي اين فصل مباني نظری عرضه و تقاضای صادرات و همچنین نظريات تجارت بين­الملل مطرح خواهد شد و در ادامه، مطالعات انجام گرفته در اين خصوص معرفي خواهند شد. 2-2- مبانی نظری عرضه و تقاضای صادراتدر این بخش با در نظر گرفتن دو کالای X و Y و دو کشور 1 و 2 ، بحث با تجزیه و تحلیل جزئی شروع شده و چگونگی دستیابی به منحنی­های پیشنهاد[1] که در واقع عرضه و تقاضای صادرات و واردات را شامل می­شوند شرح داده شده و مبنای تئوری عرضه و تقاضای صادرات ارائه می­شود و در نهایت امکان استفاده از منحنی­های فوق را به منظور تعیین قیمت­های نسبی و رابطه مبادله بیان می­شود.  2-2-1- عرضه صادراتصادرات (X) در هر کشور تابعی از سطح قیمت­های داخلی p ونرخ ارز e می باشد که نرخ ارز هم  برای هر واحد پول داخلی برحسب واحدهای ارز خارجی منظور می شود. بنابراین تابع صادرات برای سطح مشخصی از تقاضا و قیمت­های خارجی به صورت زیر می­باشد:                                         2-1                                                    X=X(p,e)                          افزایش در قیمت­های داخلی و یا افزایش نرخ ارز موجب کاهش صادرات از طریق بالارفتن قیمت کالاهای داخلی می­شود. در نتیجه می­توان بیان کرد که همواره  و   منفی می­باشند.2-2-2- تجزیه و تحلیل قیمت نسبی تعادلیدر این بخش ابتدا منحنی عرضه و تقاضای کالای x در شرایط رقابت کامل استخراج شده و در حالت قبل و بعد از تجارت به بررسی تعدل جزئی پرداخته می­شود.2-2-3- نحوه استخراج منحنی عرضه x در کشور این منحنی از جمع افقی منحنی­های عرضه تمامی بنگاه­های تولیدکننده در آن کشور و در شرایط رقابتی حاصل شده­است.[1] – Offer Curves  

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی و پیشینه تحقیق اثر مدیریت توسعه بر صادرات غیر نفتی پیشرفته

مبانی, و, پیشینه, تحقیق, اثر, , مدیریت, توسعه, بر, , صادرات, غیر, نفتی, پیشرفته