مونوگرافي روستاي اخترآباد

مونوگرافي روستاي اخترآباد

مونوگرافي-روستاي-اخترآبادمونوگرافي روستاي اخترآباد مردم شناسي مانند جامعه
شناسي يكي از علوم معتبر و دامنه دار اجتماعي است كه بيش از صد سال از عمر آن نمي
گذرد اما در جامعه ما مردم شناسي بر خلاف جامعه شناسي به حد كفايت مورد توجه قرار
نگرفته و دنبال نشده است«فهرست مطالب»موضوعفصل اولمقدمه:تعريف مردم شناسيتعريف تك نگاريروستاملاك هاي تعريف روستاانواع اجتماعات روستاييانگيزه و هدف تحقيقموضوع تحقيقروش تحقيقفصل دوم: جغرافيااستان تهرانشهرستان شهرياردهستان اخترآبادموقعيت و محدوده اخترآبادوسعت دهكوه هاآب و هوابارندگيدمارطوبت قناتجنس خاكپوشش گياهيپوشش جانوريوجه تسميهآثار تاريخي و قديميفصل سوم: موقعيت اجتماعيمهاجرتجمعيتسطح سوادجمعيت فعال و غيرفعالامكانات روستاتعريف مردم شناسي:مردم شناسي مانند جامعه
شناسي يكي از علوم معتبر و دامنه دار اجتماعي است كه بيش از صد سال از عمر آن نمي
گذرد اما در جامعه ما مردم شناسي بر خلاف جامعه شناسي به حد كفايت مورد توجه قرار
نگرفته و دنبال نشده است.البته پيش از ظهور مردم
شناسي به عنوان يك علم مورخان و سياحان و فيلسوفان و اخلاق شناسان درباره سلوك
اجتماعي و فرهنگي اقدام اقوام گوناگون به تاملاتي نظري دست يازيده اند و آثاري بس
ارجمند پديد آورده اند كه به بيش از دو هزار سال همواره مورد استفاده و مواجه
اصحاب پنج قرن پيش از طلوع عصر مسيحي گزارشي مردم شناختي از قوم ايراني و رسوم
اخلاقي آن به دست داده است و ابوريحان بيروني كه در قرن چهارم به بررسي فرهنگي
مردم هند پرداخته و محصول اين پژوهش را در كتاب مشهور خويش به نام تحقيق درباره
هند ابديت بخشيده است. (محمودي اصل/1377 و ص 7)تك نگاريمطالعه جامع يك اجتماع و
يا با يك امر اجتماعي نظير خانواده، كارخانه، طبقه و غيره. تشريح همه جانبه يك
پديده يا مجموعه اي از پديده ها است، در تك نگاري ابتدا از وضع عيني ، ظاهر، سطح
خارجي پديده كه قابل مشاهده است، آغاز مي كنند، سپس ابعاد ذهني، رواني و پيچيده آن
را به نگارش در مي آورند، بدين سان در اين مفهوم كليت و هم فرديت ديده مي شود. كلي
است چون در خلال آن همه اضلاع يك محل شناخته مي شوند. فردي است چون يك پديده نظير
ده، يك كارخانه يك مدرسه در همه ابعادش سنجيده مي شود. (ساروخاني، 1377 ص 319)گرچه واضح نام و پايه
گذار اين شيوه تحقيق دانشمندي فرانسوي لوپله Leplay بوده كه از نيمه قرن نوزدهم به اين
گونه تصوير سازي از واقعيت اجتماعي روي آورد اما منوگرافي  روستايي با النسبه
تازه تر است. و ظاهراً علت آن توجه به مطالعه ده و پرورش در باب زندگي روستانشينان
تحول سريع و شگرفي بود كه بر اثر ارتباط با حيات شهري و ورود تمدن ماشيني در ديه
ها پديدار شده و دنياي ساكن روستا را به كلي دگرگون كرده است. (صفي نژاد/ منوگرافي
ده طالب آباد/ تيرماه 1345 (ص 5)تعريف روستاده واژه اي است پارسي
مشتق از كلمه دهيو به معني سرزمين و كشور و از معناي آن مركزي از تجمع انسان ها و
واحد جغرافيايي به ذهن متبلور مي شود كه شخصيتي اقتصادي و اجتماعي قايم به خود
دارد. «روستا» نيز واژه اي است مأخوذ از كلمه «رستاق»، كه در اصطلاح جغرافيدانان
اسلامي به ناحيه اي اتلاق مي شد كه داراي مزارع و قريه هايي باشند. واژه رستاق در
دوره هاي بعدي به دو معني استعمال شده است:‍ نخست به معناي دهستان كه هم اكنون نيز
در برخي از استان هاي كشور مصطلح است، دوم به معناي ده و قريه كه در اين مفهوم تا
اواخر دوره قاجاريه به كار مي رفته و در حال حاضر به واژه روستا تبديل شده است.در دوره اسلامي، اصطلاح
ده يا قريه به هر نقطه مسكوني اطلاق مي شد كه داراي مسجد جامع و منبر نباشد و در
آن براي اجراي حد نسبت به مجازات بزهكاريها اجازه نداشته باشند ده در ايران امروز
به سكونتگاهي اطلاق مي شود كه اكثريت مردم آن از طريق كشاورزي سنتي يا نيمه سنتي
به امرار معاش بپردازند. اگر چه اين تعريف شامل تمام مناطق روستايي كشور نمي شود و
به دليل شرايط انتقالي جامعه استثناهايي بر آن مي توان مشاهده كرد، اما اكثريت
قريب به اتفاق روستاهاي كشور را شامل مي شود.

دانلود فایل

دانلود فایل مونوگرافي روستاي اخترآباد

مونوگرافي روستاي اخترآباد,مونوگرافي ,روستاي اخترآباد,مردم شناسي ,تك نگاري,روستا,اجتماعات روستايي,اخترآباد,تحقیق,جزوه,مقاله,پایان نامه ,پروژه,دانلود تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نامه,دانلود پروژه