پایان نامه طراحی مرکز آموزش ایمنی ونجات بارویکرد معماری پایدار

پایان نامه طراحی مرکز آموزش ایمنی ونجات بارویکرد معماری پایدار

پایان-نامه-طراحی-مرکز-آموزش-ایمنی-ونجات-بارویکرد-معماری-پایدارطراحی مرکز آموزش ایمنی ونجات بارویکرد معماری پایدارنوع فایل: word (قابل ویرایش)تعداد صفحات : 202 صفحه چکیدهدر
حوزه ایمنی شهری ، مراکز آموزش آتش نشانی از موثرترین مکان هایی هستند که
در سه بخش آموزش ، پیشگیری ومقابله ( اطفاء ، امداد ، پشتیبانی وفوریت های
پزشکی ) به ارائه خدمات ایمنی مبادرت می ورزند. از این رو طراحی وساخت
مراکز ایمنی ونجات یعنی تربیت نیروی انسانی ، وبکارگیری ماشین آلات وبهینه
سازی کارکرد آنها به معنی کارکرد مطلوب وافزایش بهره وری ایستگاه های امداد
ونجات می باشد.تنوع حوادث در کشور ما بسیار گسترده است، به گونه ای که
از میان ۴۱ نوع حادثه طبیعی وغیر طبیعی شناخته شده در جهان ۳۱ نوع آن در
ایران به وقوع پیوسته است. این موضوع موید وجود خطرات بالقوه در پهنه
جغرافیایی کشور می باشد، که لزوم ساخت مرکز آموزش ایمنی ونجات را برای
پرسنل امداد ونجات کشور ومهندسان ساختمان جهت بررسی وتحلیل ضروری می نماید.در
سال های اخیر پس از بحران انرژی وایجاد نقطه نظرات جدید در معماری وتغییر
رویکرد معماران به محیط وانرژی ، معماری پایدار نگاهی متفاوت به معماری
ومنابع داشته است. لذا طراحی مرکز آموزش بارویکرد معماری پایدار نقش مهمی
در تحقق اصولی ، از توسعه پایدار چون کاهش مصرف منابع تجدید ناپذیر وکاهش
آلودگی هوا داشت وبه شناخت روشهای پایدار در استفاده از منابع وکاهش هزینه
های ساخت وساز ونگهداری ساختمان پرداخته است. هدف اين پروژهشناخت و بررسي
ميزان شاخص‌هاي آسایش حرارتي و برنامه ریزی ، توسعه پایدارطراحی اقليمی
معماری واستفاده از منابع تجدید پذیر در طراحی مرکز آموزش با داشتن داده
های اقلیمی است.واژه کلیدی: ایمنی، توسعه پایدار ، منابع تجدید ناپذیر وعناصر اقلیمیفهرست مطالبعنوان

شماره صحفهچکیده

1فصل اول : کلیات تحقیق2۱-۱-
بیان مسئله
3۱-۲- اهداف تحقیق4۱-۳-فرضیه ها وسوالات پژوهش5۱-۴- اهمیت وضرورت تحقیق6۱-۵- روش تحقیق6۱-۶-
ادبیات تحقیق
7۱-۷- پیشینه تحقیق ونمونه پژوهش8۱- ۸- روش تجزیه وتحلیل داده ها8فصل دوم : یافته ها۲-۱-
آموزش
9۲-۲- نظام آموزش10۲-۳- آموزش کارکنان10۲-۴ از چه هنگام نخستين اداره آتش‌نشاني آغاز به كار كرد؟11٢ـ ۵-تاريخچه آتش نشاني در ايران13٢ – ۶ – تاريخچه آتش‌نشاني در تهران15٢- ۶ – 1- تاريخچه آموزش در آتش‌ نشاني تهران قبل از انقلا19٢- ۶ – 2-تاريخچه آموزش در آتش نشاني تهران در دهه ۶۰20٢ – ۶ – 3- تاريخچه آموزش در آتش‌ نشاني تهران در دهه ۷۰21٢- ۶ -۴- تاريخچه آموزش در آتش‌نشاني تهران در دهه ۸۰ تا كنون28۲-۷-مرکز آموزش33۲-۷-۱-ساختار مرکز آموزش33۲-۷-۲-مولفه های یک مرکز آموزش34۲-۷-۲-۱-مولفه های اداری وتسهیلات حمایتی34۲-۷-۲-۲-مولفه های تسهیلات داخلی ساختمانی35۲-۷-۲-۲-۱-مولفه های آزمایشگاهی آموزشی ویژه36۲-۸-۲-۳-مولفه های تسهیلات خارجی36۲-۷-۲-۴-مولفه های زیربنایی37۲-۷-۳-ساختمان های مرکز آموزش38۲-۷-۳-۱-
دفاتر
38۲-۷-۳-۲-تالار سخنرانی38۲-۷-۳-۳-برج تمرین38۲-۷-۳-۳-۱-پلکان اضطراری برج تمرین39۲-۷-۳-۴-ساختار آموزشی Live Fire39۲-۸-ایستگاه آتش نشانی40۲-۸-۱-ضوابط ومقرارات طراحی ایستگاه آتش نشانی41۲-۸-۱-۱-ساختمان اصلی ایستگاه41۲-۸-۱-۲-اتاق اطلاعات ومخابرات41۲-۸-۱-۳-آشیانه41۲-۸-۱-۳-۱-ابعاد42۲-۸-۱-۳-۲-فضاهای جانبی42۲-۸-۱-۳-۳ – موادومصالح43۲-۸-۱-۳-۴-تهویه و نور43۲-۸-۱-۳-۵-شیب44۲-۸-۱-۴-آسایشگاه44۲-۸-۱-۵-آشپزخانه44۲-۸-۱-۶ – غذاخوری45۲-۸-۱-۷-اتاق فرمانده45۲-۸-۱-۸-اتاق سخنرانی وکلاس درس45۲-۸-۱-۹-ورزش45۲-۸-۱-۱۰-کمد خانه رختکن خشک کن شستشو45۲-۸-۱-۱۱-انبارعمومی46۲-۸-۱-۱۲-میله فرود46۲-۸-۱-۱۳-محوطه تمرینات47۲-۸-۱-۱۴-موارد خاص47فصل سوم : مطالعات نظری۳-۱- مبانی نظری معماری پایدار49۳-۱-۱- فرایند طراحی پایدار51۳-۱-۱-۱- مفهوم طراحی پایدار51۳-۱-۱-۲-اصول طراحی پایدار در معماری53۳-۱-۱-۲-۱- مقیاس محیط (نگرش جامع وفراگیر نسبت به محیط)53۳-۱-۱-۲-۲- طراحی با طبیعت (طبیعت به عتوان الگوی طراحی)54۳-۱-۱-۲-۳-مقیاس زمان در طراحی(طراحی چرخه حیات اثر معماری)55۳-۱-۱-۲-۴- طراحی انسانی55۳-۱-۱-۳- مولفه های پایداری طرح56۳-۱-۱-۳-۱- بناومحیط زیست57۳-۱-۱-۳-۲- بنا وکاربران (طیف اصلی تاثیر پذیر)57۳-۲- مبنای علمی معماری پایدار59۳-۲-۱-
منابع انرژی
60۳-۲-۱-۱- انرژی های تجدید پذیر (پایدار)62۳-۲-۱-۱-۱- انرژی خورشیدی62۳-۲-۱-۱-۱-۱ کاربرد های انرژی خورشید63۳-۲-۱-۱-۲-
انرژی باد
66۳-۲-۱-۱-۳- انرژی زمین گرمایی67۳-۲-۱-۱-۴- انرژی زیست توده68۳-۲-۱-۱-۵- هیدروژن69۳-۲-۱-۱-۶-پیل سوختی69۳-۲-۲- راهکارهای علمی معماری پایدار71۳-۲-۲-۱- گرم نگهداشتن وخنک ماندن72۳-۲-۲-۱- ۱- راه کارهای علمی در باب گرم نگاه داشتن وخنک ماندن74۳-۲-۲-۱-۱-۱- رنگ وبافت75۳-۲-۲-۱-۱-۲-
نسبت فشردگی سطح به حجم
75۳-۲-۲-۱-۱-۳- چیدمان فضایی وجهت گیری75۳-۲-۲-۱-۱-۴-
عایق
76۳-۲-۲-۱-۱-۵- عایق وجرم حرارتی79۳-۲-۲-۱-۱-۶- پنجره81۳-۲-۲-۱-۱-۷- اکران باز تاب83۳-۲-۲-۱-۱-۸- نفوذ وتهویه84۳-۲-۲-۲- سامانه های خورشیدی ایستا(غیرفعال)85۳-۲-۲-۲-۱- سامانه گرمایش خورشیدی ایستا85۳-۲-۲-۲-۱-۱-سامانه های جذب مستقیم86۳-۲-۲-۱-۲- سامانه دیوار ترومپ88۳-۲-۲-۱-۳- فضای خورشیدی91۳-۲-۲-۲-۲- سامانه سرمایش ایستا94۳-۲-۲-۲-۳- ۱- معماری سبز96۳-۲-۲-۲-۳- ۱-۲-بام سبز96۳-۲-۲-۲-۳-۲-
آتریم
98۳-۲-۲-۲-۳-۳- نمای دو پوسته99۳-۲-۲-۳-سامانه خورشیدی پویا فعال102۳-۲-۲-۳-۱- منبع انرژی تقریبا ایده آل102۳-۲-۲-۳-۲- سلول فتو ولتائیک104۳-۲-۲-۳-۳- سامانه های خورشیدی آب گرم105۳-۲-۲-۳-۴- گردآوری های خورشیدی هوای گرم107۳-۲-۲-۴- سامانه های هوشمند107۳-۲-۲-۴-۱- معماری هوشمند108۳-۲-۲-۴-۲- تعاریف ساختمان هوشمند109۳-۲-۲-۴-۲-۱- سیستم مدیریت ساختمان (BMS)109۳-۲-۲-۴-۲-۲-سيستم اعلام حريق111۳-۲-۲-۴-۲-۲-۱- شستی اعلام حريق آدرس پذير113۳-۲-۲-۴-۲-۳-دتكتورهاي ترکیبی دود و حرارتي آدرس پذير113۳-۲-۲-۴-۲-۴-دتکتورهای گاز شهری113۳-۲-۲-۴-۲-۵-آژیرها114۳-۲-۲-۴-۲-۶ – ماجولهای ورودی/ خروجی114۳-۲-۲-۴-۲-۷-شبكه كامپيوتر114۳-۲-۲-۴-۳- نماهای هوشمند115۳-۲-۲-۴-۴-
پوسته های هوشمند
115۳-۲-۲-۴-۵- ویژگی های اصلی ساختمان های هوشمند115فصل چهارم : گرد آوری های داده ها۴-۱-
نمونه موردی
117۴-۱-۱- مرکز آموزش کالج مورتون انگلستان117۴-۱-۲- مرکز آموزش آتش نشانی ومدیریت بحران کوبه ژاپن120۴-۱-۳- ایستگاه آتش نشانی یاتسوشیرو ژاپن122فصل پنجم : تحلیل داده هاو نتیجه گیری۵-۲- شرایط آب و هوای تهران125۵-۲-۱ ساختار کالبدی شهر تهران125۵-۲-۲
سیمای شهری
126۵-۳ مکان یابی
سایت
127۵-۳-۱- عوامل موثر در مکان یابی ایستگاه آتش نشانی128۵-۴-
معرفی سایت
129۵-۴-۱ آنالیز اقلیمی سایت130۵-۴-۱-۱-
دما
131۵-۴-۱-۲- رطوبت133۵-۴-۱-۳-
بارش
133۵-۴-۱-۴-باد

134۵-۴-۱-۵-تابش

139۵-۵-اهداف طراحی اقلیمی136۵-۵-۱-تعیین اقلیم به روش دمارتن136۵-۵-۲-تعیین اقلیم به روش آمبرژه136۵-۶-طراحی اقلیمی وجهت استقرار ساختمان136۵-۶-۱- رابطه فرم ساختمان واقلیم137۵-۶-۲-جهت گیری نسبت به تابش آفتاب137۵-۷-نیازهای محیطی ساختمان های آموزشی138۵-۷-۱- موارد کلی حائز اهمیت در طراحی اقلیمی ساختمان های آموزشی139۵-۷-۲- جلوگیری از اتلاف حرارت139۵-۷-۳-بهره گیری از انرژی خورشید140۵-۷-۴- جلوگیری از گرم شدن هوای کلاس140۵-۷-۵- محافظت در برابر بارندگی141۵-۷-۶- جلوگیری از گرم شدن کلاس ها یا استفاده از جریان هوا141۵-۸- ایده های طرح(معرفی طرح نهایی)143۵-۹-
نتیجه آنالیز سایت
144۵-۹-۱- جهت گیری بنا ها و ورودیهای سایت144۵-۹-۲- محور های طراحی146۵-۹-۳-
زون بندی
146۵-۱۰- شرح فضاها و ویژگی ها ودیگر مسائل مورد توجه در طراحی سایت وبنا147۵-۱۰-۱- کلاس های آموزش ونحوه ورود به فضاهای دسترسی147۵-۱۰-۱-۱ اتاق دستگاه تنفسی149۵-۱۰-۱-۲ سوله آموزشی152۵-۱۰-۱-۳ نهار خوری وآشپزخانه152۵-۱۰-۲- زمین های عملیاتی آموزشی154۵-۱۰-۲-۱ زمین عملیات کثیفDirty Area154۵-۱۰-۲-۲ زمین عملیات تمیزClean Area155۵-۱۰-۳سالن ورزشی چند منظوره155۵-۱۰-۴ساختمان اقامتی156۵-۱۰-۵ ایستگاه آتش نشانی156۵-۱۰-۶برج کنترل عملیاتی159۵-۱۰-۷-
باند فرودگاه
160۵-۱۱- دیگر مسائل مورد توجه در طراحی سایت وبنا161۵-۱۲- ویژگی های اقلیمی وپایدار طرح161۵-۱۲-۱- نمای دوپوسته161۵-۱۲-۲-
آتریوم
161۵-۱۲-۳- کلکتورها وسلول های فتوولتائیک162۵-۱۲-۴- فضای خورشیدی162۵-۱۲-۵-
بام سبز
163۵-۱۳- سازه

164۵-۱۴- تاسیسات

164۵-۱۴-۱- اصول كلي طراحي

165۵-۱۴-۲- فهرست سيستم هاي تأسيسات الكتريكي166۵-۱۴-۳-سيستمهاي تأسيسات الكتريكي167۵-۱۴-۴- تاسیسات مکانیکی167۵-۱۴-۴-۱- سيستم هاي تأمين سرمايش، گرمايش و تخليه هوا168۵-۱۴-۴-۱-۱- شرايط محيط داخل168۵-۱۴-۵- سرمایش و گرمایش169۵-۱۴-۶-ميزان آب باران و چگونگي دفع آن170۵-۱۴-۶-۱- مصالح مصرفی شبکه فاضلاب و آب باران170نتیجه
گیری
171

دانلود فایل

دانلود فایل پایان نامه طراحی مرکز آموزش ایمنی ونجات بارویکرد معماری پایدار

پایان نامه طراحی مرکز آموزش ایمنی ونجات بارویکرد معماری پایدار,طراحی مرکز آموزش ایمنی ونجات بارویکرد معماری پایدار,طراحی مرکز آموزش ایمنی ونجات ,معماری پایدار,پایان نامه معماری پایدار,پایان نامه ارشدمعماری,مهندسی معماری,دانلودپایان نامه مهندسی