پیشینه تحقیق و مبانی نظری تعهد سازمانی

پیشینه تحقیق و مبانی نظری تعهد سازمانی

پیشینه-تحقیق-و-مبانی-نظری-تعهد-سازمانیمقدمهاندیشه
تعهد موضوعی اصلی در نوشته­های مدیریت است. این اندیشه یکی از ارزش­های
اساسی است که سازماندهی بر آن متکی است و کارکنان بر اساس ملاک تعهد،
ارزشیابی  می­شوند. اغلب پرسش­هایی به عمل می­آید،  از قبیل: آیا اضافه،
کار خواهد کرد؟ آیا روزهای تعطیل بر سر کار خواهد آمد؟ آیا دیر می­آید یا
زود؟ اغلب مدیران اعتقاد دارند که این تعهد برای اثربخشی سازمان ضرورتی تام
دارد (میچل، 1373).تعهد
سازمانی، عامل مهمی برای درک و فهم رفتار سازمانی و پیش­بینی کننده خوبی
برای تمایل به باقی­ماندن در شغل آورده شده است. تعهد و پایبندی مانند
رضایت، دو طرز تلقی نزدیک به­هم هستند که به رفتارهای مهمی مانند جابه­جایی
و غیبت اثر می­گذارند. همچنین تعهد و پایبندی می­تواند پیامدهای مثبت و
متعددی داشته باشند، کارکنانی که دارای تعهد و پایبندی هستند، نظم بیشتری
در کار خود دارند، مدت بیشتری در سازمان می­مانند و بیشتر کار می­کنند.
مدیران باید تعهد و پایبندی کارکنان را به سازمان حفظ کنند و برای این امر
باید بتواند با استفاده از مشارکت[1] کارکنان در تصمیم­گیری و فراهم کردن سطح قابل قبولی از امنیت شغلی برای آنان، تعهد و پایبندی را بیشتر کنند (مورهد، 1374).هر
استخدام حداقل از دیدگاه روانشناختی پیمان دو جانبه­ای محسوب می شود، که
طی آن مستخدم تعهد می­کند قوانین سازمانی را رعایت کند، وظایف محوله را به
دقت انجام دهد و در مقابل، مستخدم نیز انتظاراتی هرچند تلویحی از سازمان
خود دارد، مانند برخوردار شدن از امکانات لازم برای ارضای نیازهای فردی از
قبیل نیازهای فیزیولوژیک، نیاز به احترام، امنیت و غیره. اگر سازمان و
کارکنان هر دو تعهدات خود را عمل کنند رضایت شغلی، انسجام سازمانی، وحدت در
هدف، کارایی، اثربخشی و بهره­وری سازمانی افزایش می­یابد(بابایی،1380).دلایل زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه چرا یک سازمان بایستی سطح تعهد سازمانی اعضایش را افزایش دهد (پورتر و استیرز[2]، 2001):اولاً
تعهد سازمانی مفهومی جدید بوده و به طور کلی با وابستگی و رضایت شغلی
تفاوت دارد. برای مثال، پرستاران ممکن است کاری را که انجام می­دهند دوست
داشته باشند، ولی از بیمارستانی که در آن کار می­کنند، ناراضی باشند که در
آن صورت آنها  شغل های مشابهی را در محیط­های مشابه دیگر جستجو خواهند
کرد.یا بر عکس پیش­خدمت­های رستوران ممکن است، احساس مثبتی از محیط کار
خودداشته باشند، اما از نتظار کشیدن در سر میزها یا به طور کلی همان
شغل­شانمتنفر باشند ( گرینبرگ و بارون، 2000).ثانیاً تحقیقات نشان داده است که تعهد سازمانی با پیامدهایی از قبیل رضایت شغلی (بتمن و استراسر[3]، 2004)، حضور (ماتیو و زاجاک[4]، 1995)، رفتار سازمانی فرا اجتماعی (چاتمن و اوریلی[5]، 1986) و عملکرد شغلی (آلن و می­یر، 1993) رابطه مثبت و با تمایل به ترک شغل (استیرس و پورتر[6]، 1982) رابطه منفی دارد)شوان و همکاران[7]، 2003).مفهوم سازي هاي اوليه از تعهد سازمانیدر فرهنگ لغت آکسفورد (1996) تعهد به معنای الزامی است که آزادی عمل را محدود می­کند. تعهد سازمانی مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی[8] به شیوه­های متفاوت تعریف شده است. تعهد کردن در زبان فارسی به معنای «گردن گرفتن شرط و پیمان و خود را ملزم به انجام عملی دانستن» تعریف شده است.معمولی­ترین
شیوه برخورد با تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی وابستگی
عاطفی به سازمان در نظر می­گیرند. بر اساس این شیوه، فردی که به شدت متعهد
است، هویت خود را از سازمان می­گیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن در
می­آمیزد و از عضویت در آن لذت می­برد (ساروقی، 1385).صاحب­نظران
پس از بحث زیاد دربارۀ مفهوم­سازی تعهد سازمانی به این نتیجه رسیده اند
کهدر حال حاضر هیچ­گونه اجماعی دربارۀ تعداد ابعاد تعهد سازمانی و چگونگی
تأثیر آنها بر رفتار وجود ندارد (بارت و همکاران[9]، 1995).به­رغم
فقدان اجماع در تعریف و مفهوم­سازی تعهد سازمانی می­توان دو زمینۀ نظری
رادر ادبیات موجود ردیابی نمود. نخست، تعهد سازمانی را می­توان واجد دو
بعدنگرشی و رفتاری دانست.هم­چنین
این پرسش مطرح است که آیا تعهد سازمانی سازه­ای واحد به شمار می­رود که
متعلق آن سازمان مشخصی است، یا این­که این مفهوم شامل تعهدی چندگانه است
نظیر تعهد به شغل یا حرفه، تعهد به مشتریان یا ارباب رجوع، تعهد به مدیر و
همکاران شغلی، تعهد به خود و تعهد به سازمان؟ (روبرت و همکاران[10]، 1999).معمولی­ترین
شیوه در تعریف تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی نگرش به کل
سازمانی(نه شغل) که فرد در آن مشغول به­کار است در نظر بگیریم. در این
تعریف، تعهد سازمانی نوعی وابستگی عاطفی به سازمان به شمار می­رود. فردی که
به شدت به سازمان محل کارش متعهد است، هویت خود را از سازمان می­گیرد، در
سازمان مشارکت دارد و با آن در می­آمیزد و از عضویت در آن لذت می­برد.
براینمونه، چاتمن و اورایلی تعهد سازمانی را به معنای حمایت و پیوستگی
عاطفیبا اهداف و ارزش­های یک سازمان به دلیل خودِ سازمان و دور از
ارزش­هایابزاری آن (وسیله ای برای دستیابی به اهداف دیگر) تعریف می­کنند.
شلدونتعهد سازمانی را نگرش یا جهت­گیری می­داند که هویت فرد را به
سازمان مرتبطیا وابسته می­کند. بوکانان تعهد سازمانی را نوعی وابستگی
عاطفی و تعصب­آمیزبه ارزش­ها و اهداف سازمان می­داند (اسماعیلی، 1380).فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 38مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کاملتعهد
سازمانی کارکنان
…………………………………………………………………………………………………………….48مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….48مفهوم سازي هاي اوليه از تعهد سازمانی …………………………………………………………………………49تعاریف
تعهد
سازمانی…………………………………………………………………………………………………………50تعهد
سازمانی در
ایران………………………………………………………………………………………………………..56مدل­های
تعهد
سازمانی………………………………………………………………………………………………………62نتایج
مثبت و منفی تعهد
سازمانی……………………………………………………………………………………..68علل
تعهد
سازمانی……………………………………………………………………………………………………………….74منابع

دانلود فایل

دانلود فایل پیشینه تحقیق و مبانی نظری تعهد سازمانی

تعهد سازمانی, ,دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری تعهد سازمانی, دانلود پیشینه تحقیق , ,مبانی نظری تعهد سازمانی