پیشینه تحقیق و مبانی نظری بانکداری الکترونیک و رضایت مشتری

پیشینه تحقیق و مبانی نظری بانکداری الکترونیک و رضایت مشتری

پیشینه-تحقیق-و-مبانی-نظری-بانکداری-الکترونیک-و-رضایت-مشتریبانکداری الکترونیک تعریف بانک و تاریخچه بانکداریبانکداری
از زمانی آغاز شد که داد و ستد و مبادله کالا ( غیر از جنس بهجنس) بین
مردم شروع و حتی با گسترش تجارت پیش از آن که پول به مفهوم جدید مورد
استفاده قرار گیرد نیاز به خدمات مؤسسان بانکی محسوس تر گشت. احتیاج به یک
وسیلهپرداخت و سنجش ارزش و بالاخص وصول مطالبات از مشتریان دور و نزدیک
با وجود خطراتناشی از نقل و انتقال پول ایجاب می کرد که این فعل و
انفعال توسط مؤسساتی به نامبانک انجام گیرد.بانک عبارت است از یک نهاد یا سازمان مالی که سپرده های پولی را می پذیردو به متقاضیان وام می دهد (میشکین، 1378،ص11) بانک
ها موجب می شوند تا بینکسانی که می خواهند پس انداز نمایند و کسانی که
می خواهند سرمایه گذاری کنندارتباط برقرار شود. در تعیین عرضه پول و
انتقال اثرات سیاست های پول به سیستمهای اقتصادی، بانک ها نقش مهمی ایفا
می کنند.بانک
ها پیشتاز نوآوری مالیبوده، موجب می شوند که برای پس انداز کردن و به
کارگیری این پس اندازها درسرمایه گذاری ها راهکارهای نوین ابداع شود.نظام
بانکی به عنوان یکی ازمحورهای اصلی و اساسی اقتصاد هر کشور مطرح است.
چرا که نقش اصلی واسطه وجوه ومتعادل کننده نقدینگی جامعه را بازی می
کند. بانک ها با تجهیز منابع و سپرده هاو تدارک نقدینگی برای سرمایه
گذاری، رونق و شکوفایی اقتصادی را باعث می شوند ودر ایجاد اشتغال و
تولید در جامعه نقش اساسی دارند.افزون
بر این واسطه های مالیاز جمله بانک ها ، این امکان را به وجود می آورند
که پول های مردم، منتهی بهکانال ها یا مسیرهای تولید، یعنی همان
مسیرهایی که فرد خواهان آن است ولی خود ازعهده چنین کاری بر نمی آید،
بشود.از
آن جا که بانک ها به عنوانیکی از بزرگ ترین واسطه های مالی در سیستم
اقتصاد کشورها درآمده اند، فعالیت هایآن ها بر پویایی و سلامت اقتصاد
تأثیر بسزایی دارد.تا
قبل ار انقلاب صنعتی، ایراندارای صنایع دستی قابل ملاحظه ای بود که
عرضه آن ها به بازارهای جهانی، توسعهتجارت خارجی را سبب شده بود که
مسائل مختلف پولی و مبادله آن مطرح شد و صرافی هابرای رفع این مشکل ظهور
کردند و تا اواخر قرن 19 توان پاسخگویی به احتیاجات پولیرا داشتند. در
سال 1266 (1887م) اولین مؤسسه بانکی به شکل امروزی در ایران تأسیسشد و
پایه های اساسی بانکداری جدید در ایران استقرار پیدا کرد و تا سال 1300
بانک شاهنشاهی ایران، بانکاستقراضی ایران و مؤسسات صرافی از جمله مؤسسسه
جمشیدیان و مؤسسه برادرانتومانیانس و کمپانی فارس و … به جمع آن
افزوده شد.در
فاصله 1300 تا 1306 دومؤسسه اعتباری ایرانی( بانک سپه و مؤسسه رهن
ایران) و دو مؤسسه خارجی ( بانکعثمانی و بانک روس و ایران) تأسیس شد. در
سال 1306 بانک ملی ایران، تأسیس شد کهدر ابتدا بانک تجاری عادی بود و
بعدها به بانک مرکزی تبدیل شد تا اینکه در سال1339 وظایف آن به دو بانک
مرکزی ایران و بانک ملی ایران تقسیم شد. بانک
ملی یک بانک دولتی بود، از جمله سایربانک های دولتی، بانک کشاورزی و
پیشه و هنر(تأسیس1312) بانک رهنی یاران (1318)بانک برنامه(1330) بانک
ساختمانی(1331) بانک توسعه صادرات(1331) بانک بیمهایران(1337) را می
توان نام برد.بانک های خصوصی و یک سری ازبانک های مشترک ایرانی و خارجی و نیز تا سالهای 1339 و به بعد در ایران همچناندر حال تأسیس بودند.در
فاصله سال های 51 تا 57شبکه بانکی کشور گسترش فوق العاده ای یافت، به
طوری که تعداد بانک های تجاری وتخصصی از 26 بانک به 36 بانک افزایش و
حجم عملیات مالی سیستم بانکی نیز تقریباًهفت برابر شد. این بانک ها اغلب
توسط تعداد معدودی سرمایه دار بزرگ ایجاد شدهبود که تسهیلات اعطایی نیز
مستقیماً در ارتباط با منافع آن ها بود. با ناآرامیهای سیاسی که در سال
57 به وجود آمد برداشت های غیرعادی از سپرده ها بالا رفت واین بانک ها
تا مرحله توقف و ورشکستگی پیش رفتند و بی اعتمادی بی سابقه ای نسبتبه
سیستم بانکی در بین مردم به وجود آمد که به منظور حفظ منافع ملی و
بازگردانیدن اعتمدا عمومی دخالت دولت ضرورت پیدا کرد و بانک ها ملی شدند.
درنتیجه 36 بانک موجود در کشور در هم ادغام شد و به 9 بانک(6 بانک تجاری
و 3 بانکخصوصی) کاهش یلفت (فرجیان، 1385،ص14).2-1-2) فن آوری اطلاعات وسیر تحول آن در صنعت بانکداریمنظور
از فن آوری اطلاعات،مجموعه ای از ابزارها و روش های لازم برای تولید،
پردازش؛ نگهداری، توزیع وانهدام سیستم های مبتنی بر اطلاعات به معنی
فراگیر آن ( شامل متن، صوتو تصویر)است و به مجموعه ای گفته می شود که
دارای یکی از اجزای زیر می باشد:·       سخت افزار·       نرم افزار·       سیستم های ارتباطیدر تعریف دیگر فن
آوری اطلاعات بهاشکال مختلف فن آوری اطلاق می شود که به پردازش ،
نگهداری و ارسال اطلاعات بهشکل الکترونیکی می پردازد. تجهیزات فیزیکی
برای این امر شامل رایانه، تجیزاتشبکه ارتباطی، تجهیزات انتقال داده
مانند تلفن، فکس، موبایل، اینترنت و …است.(فرجیان، 1385، ص 15)پیشرفت
های اخیر در زمینه فنآوری اطلاعات، جهان را به سرعت دگرگون ساخته و
میزان این دگرگونی به حدی بوده کهبرخی از صاحبنظران آن را با پدیده هایی
همچون انقلاب صنعتی و اختراع ماشین بخارمترادف دانسته اند. اینترنت و
به تبع آن تجارت الکترونیک، نیز به نوبه خود بهعنوان پدیده ای که از فن
آوری اطلاعات مشتق می شود، تحول ژرف و عمیقی در ارتباطو فرآِند انتقال
اطلاعات ایجاد کرده است، به طوری که در حال حاضر افراد میتوانند بدون
حضور فیزیکی در مجل کار خود و تنها با استفاده از یک رایانه شخصی ویک
مودم، کار خود را در محیط خانه انجام دهند و این عوامل زمینه ای را برای
تسهیل انجام امور تجاری و خرید و فروش ایجاد نموده که منجر به افزایشرقابت بین شرکت ها شده است(کهزادی،1383،ص344) فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 74مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل پیشینه تحقیق و مبانی نظری بانکداری الکترونیک و رضایت مشتری

پیشینه تحقیق و مبانی نظری بانکداری الکترونیک و رضایت مشتری,دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری بانکداری الکترونیک و رضایت مشتری,مبانی نظری بانکداری الکترونیک و رضایت مشتری,بانکداری الکترونیک , رضایت مشتری